به نقل از خبرآنلاین نیروی هوایی چین تأیید کرده که نسخه دو سرنشین جنگنده نسل پنجم J-20 وارد ناوگان خدمت شده است. اینکه یک هواپیما با قابلیت جای دادن یک افسر سیستم های تسلیحاتی در کنار خلبان عملیاتی شده، برای اولین بار در تاریخ جنگنده های نسل پنجم رخ می دهد. این جنگنده دو سرنشین که مدت ها شایعه آن مطرح بود و احتمالاً با نام J-20S یا J-20B شناخته می شود، اولین بار در اکتبر 2021 رونمایی شد و امکان تقسیم کار بیشتر را در مأموریت های پیچیده فراهم می کند. برد بسیار طولانی تر J-20 نسبت به جنگنده های رقیب غربی، با شعاع عملیاتی تقریباً دو برابر F-22 و F-35، تقسیم کار را برای جلوگیری از خستگی خلبان مهم می سازد. استقرار J-20S و نقش های آتی آن  براساس گزارش militarywatchmagazine، جنگنده J-20S وارد ناوگان خدمت تیپ 172 هوایی شده که هم به عنوان یک واحد آموزش پیشرفته و هم به عنوان یک واحد ذخیره رزمی فعالیت می کند. تیپ 172 برای اولین بار در فوریه 2018 جنگنده های J-20 را دریافت کرد و به دومین واحدی تبدیل شد که این کلاس جنگنده را به کار گرفت. انتظار می رود که J-20S در آینده به عنوان یک پلتفرم رزمی خط مقدم که یگان های کامل را تشکیل خواهد داد، مورد استفاده قرار گیرد. با وجود اینکه بسیاری از مسائل مربوط به آینده ناوگان J-20S نامشخص باقی مانده، اما این احتمال بسیار زیاد است که بخش بسیار قابل توجهی از J-20 های تولید شده در آینده، نسخه های دو سرنشین باشند. با توجه به اینکه J-20 در مقیاس بسیار بزرگتری توسط نیروی هوایی چین، نسبت به هر کلاس جنگنده دیگری در جهان تولید می شود، انتظار می رود که J-20S نیز با نرخ بسیار بالاتری نسبت به هر جنگنده دو سرنشین دیگری تولید شود.  |