ثبت نام در طرح فروش محصولات ایران خودرو در تیر 1404 تا روز چهارشنبه ادامه دارد. به گزارش جماران؛ به اطلاع نمایندگیها و متقاضیان محترم میرساند، به منظور تسهیل خرید مصرف کنندگان واقعی خودرو، شرکت ایران خودرو در نظر دارد مجددا بخش دیگری از ظرفیت تولیدات خود در سال 1404 را در قالب طرحهای فروش فوری، فوق العاده و پیش فروش طی اولویت بندی عرضه نماید. این فراخوان شامل متقاضیان عادی، مشمولین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مشمولین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خواهد بود. **مراحل زمانبندی اجرای ششمین دوره ثبت درخواست خرید خودرو به صورت اولویت بندی: 1. مهلت افتتاح حساب وکالتی صرفاً برای متقاضیان عادی: (واجدین شرایط طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده نیاز به افتتاح حساب وکالتی ندارند). از روز دوشنبه مورخ 1404/04/09 تا پایان ساعت 24 روز پنجشنبه مورخ 1404/04/12، 2. مهلت ثبت درخواست خرید خودرو برای کلیه متقاضیان (عادی- جوانی جمعیت - جایگزینی خودروهای فرسوده): از روز پنجشنبه مورخ 1404/04/12 تا پایان ساعت 24 روز چهارشنبه مورخ 1404/04/18، 3. زمان آزاد سازی وجوه حساب وکالتی متقاضیان عادی: از روز پنجشنبه مورخ 1404/04/19  محدودیت های ایران خودرو برای مشتریان بیشتر شد از شرایط دیگر ایران خودرو این است که متقاضیان در 48 ماه اخیر از ایران خودرو و سایپا و 24 ماه اخیر از شرکتهای دیگر خرید خودرو انجام نداده باشند. البته اگر مشتری یک پلاک فعال داشته باشد، اما طول عمر خودرو بالای 5 سال باشد مشکلی برای ثبت نام ندارد. همچنین شرط بلوکه کردن فقط برای افراد عادی است و نیازی به داشتن گواهینامه نیز برای شرکت دراین نیست. این طرح گرچه وعده تحویل فوری تا 8 ماه انتظار را به متقاضیان وعده داده است، اما به نظر میرسد بین انتخاب سه گانه، گزینه فوری (30 روز کاری) آن هم درشرایطی که ثبات اقتصادی و سیاسی حکمفرما نیست جذابتر از دیگر گزینهها باشد. البته انتظار تا 8 ماه کاری برای دریافت خودرو، برای کسانی که نیاز فوری به وسیله نقلیه دارند یا برنامهریزی دقیقی برای زمان تحویل خود کردهاند مشکلساز خواهد شد و این عدم قطعیت در زمان تحویل میتواند برنامههای شخصی و کاری را مختل کند. ازسویی دیگر، ممنوعیت خرید خودرو در 48 ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا و 24 ماه گذشته از سایر شرکتها دایره وسیعی از متقاضیان را از خرید محروم کرده و بسیاری از افرادی که اخیراً خودرویی خریدهاند یا حتی اگر نیاز به خودروی دوم یا تعویض خودرو دارند را از خرید محروم کرده و این موضوع رقابت را کاهش داده و دسترسی به خودرو را برای بخش بزرگی از جامعه محدود میکند. تهدید سرمایه نقدی مردم چقدر است؟ محدودیت دیگر این طرح بلوکه شدن 360 میلیون تومان برای طرح عادی است که این مبلغ باید برای چندین روز در حساب مشتری مسدود شود و متقاضی برای مدتی به سرمایه خود دسترسی ندارد؛ بنابراین برای افرادی که بودجه محدودی دارند یا به نقدینگی خود نیاز دارند مشکلات جدی ایجاد میشود. ازسویی دیگر این احتمال وجود دارد که آزادسازی پولهای بلوکه شده در تاریخ 19 تیر ماه انجام نشده و یا مشتری موفق به ثبتنام نشود. بنابراین سرمایه نقدی افراد تا حدود یک هفته یا بیشتر مسدود میماند و این شرایط برای کسانی که نقدینگی شان در گرو شرکت ایران خودرو باقی میماند ریسک مالی زیادی ایجاد میکند. ریسک های مالی که خریداران ایران خودرو باید بدانند چالش دیگری که این طرح پیش پای متقاضیان میگذارد مدت زمان مهلت ثبت درخواست است که از 12 تا 18 تیر ماه تعیین شده است و این بازه زمانی کوتاه (فقط 6 روز) برای ثبتنام، فشار زیادی به متقاضیان وارد میکند چراکه آنها باید به سرعت تصمیم بگیرند، مدارک و مبلغ مورد نیاز را آماده کنند و در این فرصت کم اقدام به ثبتنام و تکمیل وجه کنند؛ آن هم در شرایطی که در دوران جنگ بسیاری از شعب بانکی یا تعطیل بوده یا برخی بانکها با اختلالهای مختلف مواجه هستند. مهمترین ریسک مالی که خریداران این طرح باید به جان بخرند بالا بودن نرخ تورم است؛ به طوری که با یک حساب سرانگشتی میتوان محاسبه کرد که 8 ماه انتظار برای تحویل خودرو و بلوکه کردن 360 میلیون تومان به انضمام مابقی مبلغی که در آینده قرار است پرداخت کند اولا به دلیل تورم کاهش مییابد ثانیا با کاهش ارزش پول بخشی از سودی را که قرار است از اختلاف قیمت کارخانه و بازار هم به دست آید از بین میبرد.  سود مصرف کننده از خرید محصولات ایران خودرو چقدر است؟ براساس جدول قیمتی که این خودروساز ارائه کرده است به بررسی قیمت کارخانهای و قیمت بازار آزاد پرداخته و سود حدودی که خریداران میتوانند به دست آورند را محاسبه میکنیم که به شرح ذیل است: برای مثال سورن پلاس که قیمت کارخانه 725 میلیون تومان است؛ درحالیکه قیمت تقریبی بین 755 میلیون تا 775 میلیون تومان است و اختلاف قیمتی آن حدود 30 تا 50 میلیون تومان است. تارا دستی که قیمت کارخانه آن 886 میلیون تومان است، اما قیمت تقرییب بازار بین 980 میلیون تا 1 میلیارد تومان است. بنابراین اختلاف قیمت حدود 96 تا 113 میلیون تومان است. رانا پلاس که قیمت کارخانهای آن 743 میلیون تومان است، اما قیمت بازار آزاد آن بین 770 تا 790 میلیون تومان است که اختلاف قیمت و سود 27 تا 47 میلیون تومانی دارد. پژو 207 دستی TU3 که قیمت کارخانه آن 723 میلیون تومان اعلام شده درحالیکه قیمت تقریبی آن دربازار بین 765 میلیون تا 780 میلیون تومان است که سود آن برای خریدار بین 42 تا 57 میلیون تومان است. دنا پلاس دستی EF7P قیمت کارخانهای آن 923 میلیون تومان است درحالیکه حدود قیمت بازار آن 985 میلیون تا یک میلیارد تومان است که سود خریدار بین 62 تا 80 میلیون تومان است. خرید کدام محصولات ایران خودرو به صرفه تر است؟ باتوجه به محاسبه قیمتی خودروهای ارائه شده به نظر میرسد در شرایطی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای خودرویی بالا باشد مانند رانا پلاس یا تارا دستی ممکن است خرید از کارخانه برای مصرف کننده به صرفه باشد با این حال، باید ریسک کاهش ارزش پول، نوسانات بازار و احتمال افزایش تنشهای بین المللی و سیاسی را نیز پذیرفت. ازسویی دیگر، اگر اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای خودرویی کم باشد مانند سورن پلاس XU7P یا پژو 207 TU3، با احتساب تورم و بلوکه شدن پول، ممکن است صرفه اقتصادی آن چندان چشمگیر نباشد. به گزارش تابناک، شرایط فروش خردادماه محصولات ایران خودرو علاوه بر آنکه چالشهای زیادی به خریداران منتقل میکند بلکه به دلیل کاهش فاصله قیمت محصولات این خودروساز از درب کارخانه تا بازار آزاد و باتوجه به تورم بالا ، سود ناچیزی نصیب خریداران می کند که باعث می شود عطای خرید خودرو را با این گونه شرایط به لقایش ببخشند و حاضر به پذیرش ریسک های مالی و غیرمالی سرمایه نقدی خود نشوند. |