| به نقل از ambition، هر نسل تازه ای که وارد بازار کار می شود، قوانین قدیمی را کنار می گذارد همیشه کارمندان قدیمی نسبت به جوانان امروز و کم احترامی آن ها اعتراض دارند. اما با گذشت زمان دنیا خود را وفق می دهد، تغییر رخ می دهد و شیوه تازه ای از کار شکل می گیرد. نسل Z نیز تفاوتی ندارد. در ظاهر آن ها فقط قوانین را کنار نمی گذارند، بلکه آن را می درند، خرد می کنند و سپس باقی مانده اش را به آتش می کشند. اما اگر دنیای کار به چنین تکانی نیاز داشت چه؟ اگر آن ها ما را به مسیر تغییر سوق می دهند که باید طی کنیم چه؟ اگر آن ها نبردی را که سال ها درگیرش بودیم به پایان می رسانند چه؟ هیچ شکی نیست که نسل Z محیط کار را تغییر خواهد داد و در این مسیر مفهوم رهبری و مدیریت نیز دگرگون خواهد شد. اگر اجازه دهیم، این تغییرات به نفع همه خواهد بود و کسب وکارها را به سمت اولویت دادن به تنوع، شمول، تعادل کار و زندگی و شکستن هنجارهای تثبیت شده پیش خواهد برد. اما برای حفظ بهترین استعدادهای نسل Z و پرورش آن ها به رهبران فردا، رهبران کنونی باید سبک خود را تغییر دهند و تغییر را بپذیرند. مدیریت سنتی وقتی به سبک های سنتی مدیریت و رهبری فکر می کنیم، یاد مدرسه می افتیم: کسی به شما می گوید چه کاری انجام دهید، چه زمانی انجام دهید و اگر مخالفت کنید تنبیه می شوید. قوانین مشخص اند و انتظار می رود از آن ها پیروی کنید. با گذشت زمان خطوط نرم تر شده اند، فرصت بیشتری برای همکاری و بازخورد وجود دارد… اما فقط وقتی که خواسته شود. در بسیاری از سازمان ها هنوز سلسله مراتب بالا به پایین با شیوه های تثبیت شده ای وجود دارد که سال هاست ادامه دارد. برخلاف نسل های پیشین، نسل Z هیچ ابایی از به چالش کشیدن وضعیت موجود ندارد. برای برخی این رفتار بی احترامی و مخرب تلقی می شود. این همان سازمان هایی هستند که در برابر تغییر مقاومت خواهند کرد. اما تغییر در راه است. نسل Z تا سال 2025 حدود 27٪ از نیروی کار را تشکیل خواهد داد. آن ها را نمی توان نادیده گرفت یا کنار زد. در عوض باید انتظارات، آرمان ها و ارزش هایشان را درک کنیم تا انرژی شان را برای خیر عمومی به کار گیریم. انتظارات نسل Z درک اینکه نسل Z چگونه رهبری را در محیط کار تغییر خواهد داد، به شناخت انتظارات آن ها از شغل برمی گردد. برخلاف نسل های پیشین، نسل Z برای کار زندگی نمی کند؛ برعکس است. آن ها شغل را بخش اصلی هویت خود نمی دانند، بلکه آن را ابزاری برای زندگی می بینند. این نگرش باعث می شود کمتر حاضر باشند شغلی را تحمل کنند که مخالف ارزش ها یا آرمان هایشان باشد. تأثیر و ارزش کارکنان نسل Z حس قوی هدف مندی دارند. آن ها باید بدانند جایگاهشان کجاست و کارشان چه تفاوتی ایجاد می کند. همچنین می خواهند کار معنادار انجام دهند. 96٪ از کارکنان نسل Zگفته اند برایشان مهم است که در کار احساس ارزشمندی کنند. برای رهبران این یعنی حرکت از انتظار انجام وظیفه چون شغل است به سمت توجه به چرایی وظایف و اهمیت آن ها. تنوع و شمول اهمیت تنوع و شمول در میان جویندگان کار افزایش یافته است. اما برای نسل Z این یک ضرورت است. 73٪گفته اند اگر شرکتشان رفتار اخلاقی نداشته باشد آن را ترک می کنند و 58٪به دلیل اختلافات سیاسی شرکت را ترک خواهند کرد. ایستادگی بر باورها و عدم سازش می تواند محیط کاری چالش برانگیزی برای رهبران ایجاد کند. کار انعطاف پذیر نسل Z اولین نسلی است که در دل فناوری رشد کرده است. آن ها اینترنت دایل آپ، تلویزیون چهار کاناله یا تلفن ثابت را به یاد نمی آورند. زندگی شان با فناوری درهم تنیده است و همین باعث می شود مشکلی با کار از راه دور یا انعطاف پذیر نداشته باشند. فناوری وجود دارد، پس چرا استفاده نکنند؟ بسیاری از آن ها در دوران کرونا با فناوری تحصیل کردند، پس چرا کار متفاوت باشد؟ برایشان این موضوع حیاتی است؛ 90٪ هنگام انتخاب شغل جدید به سمت کار از راه دور گرایش دارند. رهبران باید انتظارات خود را بازنگری کنند تا با نسل Z درباره زمان، مکان و شیوه کار تعامل داشته باشند. اولویت های شخصی سلامت روان، حجم کار و توسعه فردی از دغدغه های نسل Z هستند. اما آن ها این مسائل را مشکلات شخصی نمی دانند، بلکه مسائل سازمانی می دانند. 28٪ از کارکنان نسل Z گفته اند به دلیل رفتار رییسشان با مشکلات روانی مواجه اند. نسل Z مدیریت را حامی خود در محیط کار می بیند و معتقد است وظیفه رهبران حمایت و حفاظت از آن هاست؛ تغییری بزرگ نسبت به نقش سنتی مدیران. این دیدگاه نیازمند آن است که رهبران فعالانه از کارکنان جوان حمایت کنند و شرایط کاری مناسب را فراهم آورند. تغییر یا تغییر داده شدن با ورود نسل Z به نیروی کار، تغییر رخ خواهد داد. این نسلی است که در دوران آشفتگی شدید رشد کرده است: برگزیت، کرونا، رکود احتمالی، تورم و نرخ بهره بالا. نگاه آن ها به دنیا متفاوت است و اگر درست هدایت شوند، می تواند دارایی ارزشمندی باشد. رهبران باید این را درک کنند و بدانند یا باید سبک خود را تغییر دهند یا با زور به سمت شیوه جدید کشیده شوند. اگر تغییر را بپذیرند، می توانند نسل Z را پرورش دهند تا رهبران بزرگی شوند که برای باورهایشان می ایستند و اقدام می کنند. رهبران چگونه باید تغییر کنند؟ - تشویق نسل Z به بیان نظر در شیوه ای مناسب - خود رهبران نیز جسورتر شوند و وضعیت موجود را به چالش بکشند - تمرکز بر نهادینه سازی تنوع و شمول در همه بخش های کسب وکار - تطبیق سبک، روش و دفعات ارتباط با اعضای تیم - واگذاری مسئولیت و مالکیت کارها زودتر از گذشته - ایجاد فرهنگ مثبت که موفقیت را جشن می گیرد و انعطاف پذیری را تشویق می کند - جبران منصفانه و سخاوتمندانه - مدیریت رو به بالا برای محافظت از کارکنان در برابر انتظارات غیرواقعی جمع بندی به جای اینکه نسل Z را بچه های بی نظمی بدانیم که همه چیز را به هم زده اند، فرصتی واقعی وجود دارد تا رهبران از شور، انرژی و روحیه مبارزه جویانه آن ها بهره برداری کنند. اما برای این کار محیط کار باید تغییر کند و رهبران باید سبک خود را دگرگون سازند. کنار گذاشتن سبک های قدیمی و حرکت به سمت همکاری، شمول و پذیرش ایده های تازه ضروری است. ایده آل هایی که نسل Z به محیط کار می آورد غیرواقعی نیستند؛ در واقع همان چیزهایی هستند که سال ها درباره شان صحبت کرده ایم. این نسل تازه می تواند پاسخ تغییر رهبری برای همیشه باشد. شکستن دیوارها و ایجاد قوانین جدید برای نحوه عملکرد محیط های کاری. بدون شک چنین تغییر بزرگی ناراحت کننده و ترسناک است، اما اگر رهبران آن را درست مدیریت کنند و از تجربه خود برای هدایت گفتگوها استفاده کنند، این تغییر می تواند به نفع همه تمام شود. |