| به نقل از فرادید، این کلاه آفتابی از نمد پشمی در رنگ های مختلف در مصر و در دوره اوایل مسیحیت یا دوره قبطی ساخته شده است. این کلاه یکی از تنها سه نمونه موجود از این نوع است که تا به امروز باقی مانده اند و بهترین نمونه سالمِ آن ها محسوب می شود. این کلاه توسط سِر فلِیندرز پِتری، مصرشناس انگلیسی که آن را سال 1911 یافته بود، به موزه چادویک در بولتون انگلستان اهدا شد. پتری این کلاه را در محوطه باستانی لاهون (Lahun) در منطقه فیوم مصر، کنار مجموعه ای از پوشاک دیگر کشف کرد که مهارت چشمگیر بافندگی قبطی را به نمایش می گذاشتند. بنا به اعلام موزه بولتون، جایی که این اثر در آن نگهداری می شود، این کلاه مخروطی از چهار ربع پارچه ای دوخته شده و در مرکز آن یک برجستگی (گره) قرار دارد. بیشتر کلاه که حدود 39/5 سانتی متر قطر دارد، از نمد قهوه ای ساخته شده و لبه ی پهنی از نمد قرمز دارد. برای دوردوزی لبه ها از پارچه پشمی سبز استفاده شده که با پارچه پشمی آبی پایان یافته و درون کلاه هم با نمد سفید آستر شده است. درزهای کلاه با بخیه های نامریی همراه با بخیه های تزیینی زنجیره ای در لبه بیرونی کار شده اند. به گفته دولت محلی بولتون، کارشناسان بر این باورند که این کلاه احتمالاً برای یکی از نیروهای نظامی اشغالگر روم ساخته شده، زیرا شباهت زیادی به کلاه های رومی سده سوم میلادی دارد. با این حال، ممکن است این کلاه از طرح رومی اقتباس شده باشد تا بتواند بهتر از فرد در برابر آفتاب سوزان و طوفان های شن مصر محافظت کند. دوره قبطی در مصر از حدود سال 395 میلادی و هم زمان با فروپاشی امپراتوری روم آغاز شد. پیش از این، امپراتور کنستانتین مسیحیت را در سراسر امپراتوری گسترش داده بود و در میانه سده چهارم، زبان قبطی که از فرهنگ مصری الهام گرفته بود، میان مسیحیان مصر رواج یافت. منسوجات قبطیِ به دست آمده از تدفین های مسیحیان اولیه در منطقه فیوم با نخ های رنگارنگ، طرح های بافت پیچیده و ترکیبی از شمایل نگاری ها شناخته می شوند، از جمله نشانه مصری آنخ (صلیبی با حلقه ای در بالا که نماد زندگی است)، خدایان رومی و قدیسان مسیحی. در آگوست 2025، موزه بولتون این کلاه آفتابی را پس از فرایند حفاظت و مرمت برای نخستین بار به نمایش گذاشت. جَکی هایمِن، کارشناس مرمت منسوجاتی که روی این کلاه نمدی بسیار نادر کار کرده بود، در بیانیه ای گفته که بیدها به نمد پشمی آسیب زده بودند، اما او با استفاده از پارچه رنگ شده ی دستی، کلاه را تثبیت و شکل اصلی آن را بازسازی کرده است. هایمن گفت: این کلاه برای پوشیدن ساخته شده بود؛ ای کاش می توانست حرف بزند و به ما بگوید چه کسی آن را ساخته و چه کسی آن را پوشیده است. |