| به نقل از فرارو کمپانی پژو تاکنون مدل های زیبای پرتعدادی را تولید کرده است. اما از دید بسیاری از کارشناسان، پژو RCZ زیباترین آنها بوده و با اختلاف باید آن را خوش استیل ترین مدلی دانست که نشان شیر را روی خود دارد. در تأیید این ادعا باید گفت RCZ در طول حیات خود جوایز متعددی را در زمینه طراحی از آن خود کرد. این کوپه جذاب توسط بوریس رین مولر (Boris Reinmöller) طراحی شده بود و در حد فاصل سال های 2010 تا 2015 به فروش رسید. پژو RCZ ؛ از یک کانسپت ساده تا تصمیم بزرگ کوپه جذاب RCZ ابتدا در سال 2007 با نام کامل پژو 308 RCZ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. در آن زمان این خودرو صرفاً یک ایده بود؛ ایده ای برای نشان دادن اینکه پژو به دنبال بازگشت به دوران طلایی محصولات اسپرت است. اما واکنش ها آنقدر مثبت و گسترده بود که پژو مسیرش را تغییر داد و تصمیم گرفت RCZ را وارد خط تولید کند. نسخه تولیدی دو سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد؛ ورود این نسخه به بازار یک سال دیگر طول کشید و پژو RCZ از آوریل 2010 تجربه حضور در خیابان را برای اولین بار کسب کرد. برخلاف بسیاری از کانسپت ها، RCZ تغییرات خیلی کمی داشت و تا حد زیادی به مدل مفهومی وفادار باقی مانده بود. همین موضوع RCZ را به گزینه ای خیلی زیبا و جذاب تبدیل کرد. طراحی متمایز؛ سقف با حباب های دوگانه و خطوط آلومینیومی طراحی پژو RCZ یکی از مهم ترین نقاط قوت آن بود. سقف با برآمدگی های حبابی شکل دوقلو محصولات زاگاتو را در ذهن تداعی می کرد. قطعات آلومینیومی براق روی ستون ها از نسخه کانسپت به ارث رسیده بودند. تنها تفاوت عمده، حذف عدد 308 در نام نهایی بود؛ اتفاقی که سبب شد برای اولین بار در تاریخ پژو، یک مدل بدون شماره سه رقمی با صفر در وسط متولد شود. جوایزی که پژو RCZ از آن خود کرد پژو RCZ آنقدر ظاهر جذابی دارد که با وجود بازنشستگی اگر همین الان هم وارد خیابان ها شود، نگاه عابرین و سایر رانندگان را به خود جذب خواهد کرد. این کوپه فرانسوی در سال 2010 توانست جایزه کوپه سال را از تاپ گیر دریافت کند. نشریه اتو اکسپرس هم این خودرو را به عنوان کوپه سال برگزید؛ جالب اینکه مخاطبین این نشریه انگلیسی RCZ را برنده جایزه طراحی خاص انتخاب کردنده بودند. جایزه رد دات در بخش بهترینِ بهترین ها نیز به این مدل از پژو اعطا شد. پیشرانه های پژو RCZ ؛ از دیزل تا نسخه توربو بهره مندی پژو RCZ از پلتفرم 308، آن را به یک کوپه دیفرانسیل جلو تبدیل کرده بود؛ موضوعی که شاید برخی علاقه مندان را با تردید می کرد. اما پژو پیشتر با مدل هایی مثل 106 رالی، 205 جی تی و 405 نسخه Mi16 ثابت کرده بود که خودروهای دیفرانسیل جلو می توانند بسیار لذت بخش باشند و تجربه رانندگی نابی را در اختیار مالکان خود بگذارند. کوپه پژو RCZ با سه پیشرانه عرضه می شد. موتور 1.6 لیتری توربو شارژ این خودرو توانایی تولید 154 اسب بخار قدرت را داشت. این موتور در نسخه پرچمداری طوری کالیبره شده بود که 197 اسب بخار قدرت تولید می کرد. خروجی موتور دیزلی هم به 161 اسب بخار قدرت می رسید. قبل از آغاز انتقاد از پیشرانه های دیزلی، این موتور از محبوبیت بالایی برخوردار بود. شتاب نسخه بنزینی پایه 8.4 ثانیه و شتابه نسخه توربو 7.5 ثانیه بود؛ این ارقام برای یک کوپه سبک وزن و قابل خرید برای عموم مردم کاملاً قابل قبول بودند. |