| به نقل از فارس، محمد صادق حاتمی گفت: موتورسیکلت های انژکتوری با بیش از شش سال کارکرد و موتورسیکلت های برقی با بیش از 15 سال سن؛ فرسوده محسوب می شوند.وی افزود: بر اساس برآوردها، در حال حاضر نزدیک به 14 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که از این میزان حدود 11 میلیون و 300 هزار دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی هستند. به گفته ی حاتمی، بیشترین تمرکز تردد موتورسیکلت ها فرسوده در کلان شهر هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است که تنها در تهران حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده تردد می کند. رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: این 11 میلیون و 300 هزار موتورسیکلت فرسوده سالانه حدود سه میلیارد لیتر بنزین مصرف می کنند و از نظر آلایندگی، معادل 2 میلیون و 600 هزار خودروی سواری و وانت آلودگی تولید می کنند؛ بنابراین اجرای طرح نوسازی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نقش چشمگیری دارد.حاتمی با اشاره به آغاز طرح جدید اسقاط موتورسیکلت گفت: از سال 1384 تاکنون، عملاً فرآیند اسقاط موتورسیکلت اجرا نشده و انباشت فعلی حاصل تولید و واردات بدون خروج از چرخه مصرف است. از ابتدای سال 1404، طراحی سامانه ثبت نام و اجرای طرح نوسازی آغاز شده و اکنون مرحله جایگزینی فعال شده است. وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با 13 نهاد، مقرر شده تا پایان سال 1404، حدود 5 هزار موتورسیکلت برقی و 65 هزار موتورسیکلت بنزینی جایگزین شوند. روند اسقاط نیز از ابتدای هفته آینده آغاز خواهد شد. محمدصادق حاتمی با بیان اینکه در حال حاضر نیز تعدادی از موتورسیکلت ها در سامانه ثبت شده و مراحل مربوط به آنها در حال انجام است، افزود: از روز شنبه همه صاحبان موتورسیکلت های فرسوده می توانند برای ثبت نام و اسقاط اقدام کنند.وی افزود: صاحبان موتورسیکلتی که عمر وسیله آنها کمتر از شش سال است نیز می توانند در طرح شرکت کنند، اما مشمول دریافت تسهیلات نخواهند شد. طبق ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو و آیین نامه اجرایی مصوب سال 1402، اولویت فعلاً با موتورسیکلت های دارای بیش از شش سال کارکرد است، به ویژه در کلان شهر ها که تمرکز آلودگی بالاتر است. رییس ستاد نوسازی ناوگان درباره تسهیلات این طرح گفت: برای جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی، 120 میلیون تومان تسهیلات بدون سود با بازپرداخت 36 ماهه در نظر گرفته شده است. وی افزود: همچنین مالکان از یارانه اسقاط به ارزش حدود 8 میلیون و 750 هزار تومان برخوردار می شوند و برای جایگزینی بنزینی با موتورسیکلت های برقی نیز 150 میلیون تومان تسهیلات و 26 میلیون و 700 هزار تومان یارانه صرفه جویی انرژی پرداخت خواهد شد. حاتمی درباره روند اسقاط توضیح داد: طرح به صورت کلید به کلید اجرا می شود؛ یعنی راکب پس از تحویل موتورسیکلت فرسوده، بلافاصله موتورسیکلت جدید خود را تحویل می گیرد و بدون وسیله نقلیه نمی ماند. مراحل پذیرش، صدور گواهی اسقاط و تحویل موتورسیکلت جدید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. وی افزود: در کلان شهر تهران حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد و اگر برای هر دستگاه 2 هزار دلار صرفه جویی در مصرف انرژی در نظر گرفته شود، این طرح می تواند صرفه جویی ارزی قابل توجهی ایجاد کند. در سطح کشور نیز حدود 11 میلیون و 300 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده یا در مرز فرسودگی شناسایی شده اند. رییس ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: برای اجرای طرح، تولیدکنندگان موتورسیکلت در کنار ستاد نوسازی مستقر شده اند تا متقاضیان بتوانند در فرآیندی یکپارچه، ضمن مشاهده مدل های برقی و بنزینی جدید، ثبت نام خود را انجام دهند. تاکنون بیش از 12 هزار نفر در سامانه برای جایگزینی موتورسیکلت ثبت نام کرده اند. رییس ستاد نوسازی درباره تأمین منابع مالی نیز گفت: برای هر موتورسیکلت بنزینی 120 میلیون و برقی تا 150 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده و پس از اسقاط و اعتبارسنجی بانکی، متقاضیان می توانند تسهیلات و موتورسیکلت خود را دریافت کنند. وی با هشدار نسبت به فعالیت سایت های جعلی در زمینه ثبت نام خودرو و موتورسیکلت های فرسوده تصریح کرد: فرآیند ثبت نام و جایگزینی کاملاً رایگان است و فقط از طریق سامانه رسمی nnhk.ir انجام می شود. حاتمی درباره دامنه اجرای طرح نیز گفت: در سال های نخست، اولویت با کلان شهر ها و ناوگان حمل ونقل عمومی است، اما در ادامه همه دارندگان موتورسیکلت در سراسر کشور می توانند در طرح شرکت کنند. وی در پایان با اشاره به همکاری تولیدکنندگان داخلی و انجمن موتورسیکلت سازان ایران افزود: نمایشگاه ویژه معرفی موتورسیکلت های برقی و محصولات جدید در ستاد نوسازی برگزار شده و نقش مؤثری در تسریع روند جایگزینی و کاهش آلودگی هوا داشته است. حاتمی تأکید کرد: اجرای طرح اسقاط و نوسازی موتورسیکلت ها گامی اساسی در کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و بهبود کیفیت زندگی در کلان شهر ها خواهد بود. |