| به گزارش پارسینه به نقل از همشهری آنلاین، هم زمان با اینکه هنوز 75 میلیون ایرانی در فهرست یارانه بگیران حضور دارند، نزدیک به 21 میلیون دستگاه خودرو نیز به نام این خانوارها ثبت شده است؛ نیمی از آنها قیمتی زیر 250 میلیون تومان دارند و همین موضوع نشان می دهد مرز میان دهک های متوسط و بالای جامعه به سادگی قابل تشخیص نیست. دشواری تفکیک دهک نهم از متوسط ها طبق قانون بودجه، دولت موظف است دهک های هشتم تا دهم را از فهرست یارانه حذف کند، اما داده ها نشان می دهد تفکیک دهک نهم از دهک های پایین تر بسیار پیچیده است. فاصله هزینه میان دهک 9 و 10 حدود 30 میلیون تومان در ماه برآورد شده و از دهک یک تا 9، رشد هزینه ها تدریجی بوده است. شاخص های رصد رفاه ایرانیان پایگاه رصد رفاه ایرانیان در ارزیابی دهک ها شاخص هایی نظیر داده های بانکی (شبکه شاپرک)، مالکیت خودرو، ملک، سهام، حقوق و سوابق سلامت را مبنای رتبه بندی خانوارها قرار داده است. خود نهادهای مسئول نیز بارها تأکید کرده اند که این داده ها نسبی و ناقص است و نمی تواند وضعیت واقعی زندگی مردم را به طور دقیق آشکار کند. خودروهای میلیاردی و طبقه متوسط در جامعه ای که تنها چهار دهم درصد خودروها ارزشی بیش از پنج میلیارد تومان دارند، حذف دهک های بالا صرفاً به معنای حذف لندکروزر و پورشه سوارها نیست، بلکه به معنای حذف خانوارهایی است که خودروهای متوسط سوار می شوند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان هشدار می دهند که الگوریتم دهک بندی فعلی می تواند به حذف ناخواسته طبقه متوسط منجر شود. جزییات ناگفته از دهک ها احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مجلس اعلام کرده است: در کشور فقط چهار نفر لامبورگینی، 181 نفر مازراتی، سه هزار و 600 نفر پورشه، 10 هزار نفر لندرور و پنجاه وشش هزار نفر خودروی ساخت کرمان موتور سوار می شوند. به گفته او ما با جامعه ای فوق ثروتمند روبه رو نیستیم، بلکه بخش بزرگی از مردم در محدوده طبقه متوسط قرار دارند. او تأکید کرده حذف 27 میلیون نفر یارانه بگیر بدون دسترسی به داده های دقیق، به احتمال زیاد به حذف اشتباه گروه های متوسط منجر خواهد شد. پیشنهاد وزارت رفاه، کاهش محدودتر فهرست و حذف حدود 15 میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیران است. |