| به نقل از خودرو1، میانگین فاصله قیمت انواع دنا در مهر و آبان به 150 میلیون تومان رسیده است؛ عددی که به وضوح نشان دهنده تخلیه حباب تقاضای تابستان و گردش سرمایه از مدل های داخلی به وارداتی و کارکرده است. روند ریزشی؛ از توربو تا EF7 در بازار آزاد، نسخه های توربو اتوماتیک ارتقایافته که تا پیش از تابستان بیش از 1.4 میلیارد تومان معامله می شدند، اکنون تا 1.2 میلیارد تومان افت داشته اند. حتی مدل های لو آپشن 1403 که در خرداد رکورد 980 میلیون تومان داشتند، حالا در برخی آگهی ها زیر 950 میلیون تومان ثبت می شوند. این افت تدریجی، در حالی است که هنوز عرضه فیزیکی در بورس کالا صورت نگرفته و عدم کشف نرخ رسمی، خود به تقویت سردرگمی قیمت کمک کرده است. دلایل ریزش: سه محور داده ای 1. کاهش کشش تقاضا: خریداران خُرد پس از حذف حساب وکالتی در فروش فوری ایران خودرو، نقدینگی شان را به سمت ثبت نام مستقیم هدایت کرده اند. 2. رقابت وارداتی: افزایش نمایش خودروهای چینی جدید با قیمت های نزدیک یک میلیارد تومان، بخشی از بازار دنا را خنثی کرده است. 3. انتظار کشف قیمت در بورس کالا: معامله گران فعلاً دست نگه داشته اند تا نخستین نرخ رسمی دنا توربو اتوماتیک در محل کشف قیمت ها مشخص شود. از فیس لیفت سمند تا حذف تجهیزات واقعیت آن است که دنا از سال 93 تنها نسخه اصلاح شده سمند بوده است. حذف تدریجی آپشن های پایه مانند کروز کنترل، ترمز دیسکی و رینگ آلومینیومی از اواسط 97، عملاً ارزش فنی این خودرو را پایین نگه داشته است. از این رو، کارشناسان بازار انتظار دارند در صورت ثبات دلار نیمایی، منحنی قیمت دنا تا پایان پاییز بین 20 تا 30 میلیون تومان دیگر ریزش کند. |