| به نقل از خبرآنلاین، طبق گزارش اخیر نیویورک تایمز شرکت آمازون در نظر دارد که تا سال 2033 میلادی، حدود 75 درصد از عملیاتش را به صورت خودکار انجام دهد و در همین راستا، پروژه های رباتیکی اش را با نام های جدیدی مثل "فناوری پیشرفته" و "ربات های همکار (Cobots)" بازتعریف کرده است. البته بیش از یک دهه است که کمپانی آمازون در انبارهایش از ربات ها استفاده می کند؛ ولی حالا مقامات این شرکت در نظر دارند تا این روند را گسترش دهند. بنا بر این گزارش، اسناد داخلی آمازون نشان می دهند که آن ها قصد دارند تا در آینده 600 هزار شغل انسانی را با ربات ها جایگزین کنند. در متن این گزارش مشخص نشده که آیا این اقدام منجر به اخراج گسترده کارکنان خواهد شد یا نه؛ اما افزایش تعداد ربات ها این امکان را برای آمازون فراهم خواهد کرد تا بدون نیاز به استخدام نیروهای بیشتر، پاسخگوی تقاضای در حال رشد مشتریانش باشد.  سخنگوی آمازون در واکنش به انتشار این خبر گفت: اسناد فاش شده معمولاً تصاویر ناقص و گمراه کننده ای از برنامه های ما ارائه می دهند و این بار هم همین طور است. این اطلاعات درواقع فقط بازتاب دهنده دیدگاه یک تیم خاص است و بیانگر استراتژی کلی استخدامی ما نیست. هیچ شرکتی در دهه اخیر در آمریکا، به اندازه آمازون شغل ایجاد نکرده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت آمازون برای فصل تعطیلات، در حال استخدام 250 هزار نفر کارمند جدید است. تأثیر خودکارسازی بر اشتغال انسانی در حال حاضر شرکت آمازون، سومین کارفرمای بزرگ آمریکا بعد از دولت فدرال و فروشگاه های والمارت است و در سراسر جهان حدود 1.5 میلیون کارمند دارد که بیشتر این افراد در انبارها یا به عنوان راننده مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که تنها تعداد انگشت شماری از شرکت های آمریکایی بیش از 600 هزار کارمند دارند. برای مقایسه می توان از شرکت FedEx نام برد که حدود 550 هزار کارگر دارد. مطالعات حکایت از آن دارد که استفاده از هر ربات جدید به ازای هر هزار کارگر، دستمزدها را به طور میانگین 0.42 درصد کاهش می دهد و موجب از بین رفتن حدود 400 هزار شغل در آمریکا می شود. طبق گزارش نیویورک تایمز، برنامه خودکارسازی آمازون ممکن است باعث از بین رفتن بیش از نیم میلیون شغل شده و بدین ترتیب حدود سه چهارم فعالیت های شرکت به ربات ها واگذار خواهد شد.  خودکارسازی در انبارهای آمازون در بعضی از انبارهای آمازون، خودکارسازی در مقیاس بزرگی اجرا شده است؛ مثلاً در انبار شهر شریوپورت لوییزیانا، حدود هزار ربات وظیفه بسته بندی و ارسال سفارش ها را بر عهده دارند. در نتیجه، تعداد کارکنان انسانی این انبار 25 درصد کمتر از انبارهای سنتی است و پیش بینی می شود تا سال 2026، تعداد کارکنان انسانی این انبار به نصف برسد. در عین حال کمپانی آمازون در نظر دارد این مدل را تا پایان سال 2027 در حدود 40 انبار دیگر نیز پیاده سازی کند. البته از سوی دیگر مشاغل جدیدی درزمینهٔ نگهداری و تعمیرات فنی ربات ها ایجاد خواهند شد که طبیعتاً نیازمند مهارت های تخصصی تر و نیروی کار کمتری خواهند بود. استراتژی شرکتی و نگرانی های نیروی کار بر اساس اسناد داخلی منتشر شده شرکت آمازون در تلاش است تا برداشت عمومی از مفهوم "خودکارسازی" را نرم تر کند و مسئولان این شرکت در نظر دارند تا در ارتباطات عمومی شان کمتر از واژه هایی مثل "هوش مصنوعی"، "ربات" و "اتوماتیک" کمتر استفاده کرده و در عوض به سراغ اصطلاحاتی مثل "فناوری پیشرفته" یا "ربات همکار (Cobots) "بروند تا بدین ترتیب حس همکاری انسان و ماشین به صورت ناخودآگاه القا شود. اندی جسی، مدیرعامل آمازون و دیگر مدیران ارشد این کمپانی، از سوی هیئت مدیره تحت فشارند تا با اتکا به منابع کمتر، بازده بیشتری داشته باشند. در این میان کارشناسان هشدار داده اند که این تغییرات ممکن است به طور نامتناسبی بر زندگی کارگران سیاه پوست تأثیرگذار باشد؛ چرا که آن ها سهم بیشتری در میان کارکنان انبارها دارند.  جاستین پُست، تحلیلگر وال استریت، دراین باره توضیح داد: در طول سال های اخیر، تمرکز آمازون بر رشد و پیشرفت بوده؛ اما طی سه سال اخیر تمرکز این شرکت به طور محسوسی به سمت بهره وری و کاهش هزینه ها تغییر کرده است. از سوی دیگر بهره گیری از ربات ها، یک مزیت بزرگ برای سهام داران دارد و آن هم این است که ربات ها اعتصاب و اعتراض نمی کنند و اتحادیه تشکیل نمی دهند. اهمیت این موضوع با در نظر داشتن این که کمپانی آمازون در گذشته با اتحادیه های کارگری درگیری های متعددی داشته، بیشتر مشخص می شود؛ مثلاً در سپتامبر گذشته، این شرکت قرارداد 150 راننده عضو اتحادیه در نیویورک را لغو کرد و از نظر خیلی ها، این اقدامی بود که بیشتر شبیه به تلافی تصمیم کارگران برای اعتصاب به نظر می رسید. |