به گزارش پارسینه و به نقل از techcrunch، اما خیلی از یوتیوبرها دیگه فقط به تبلیغات و همکاری با برندها وابسته نیستن. دلیلش هم واضحه: درآمد تبلیغاتی همیشه قابل پیش بینی نیست. با تغییرات مداوم سیاست های یوتیوب، بعضی ها سخت می تونن برای ویدیوهاشون تبلیغ بگیرن و این یعنی درآمدشون ممکنه یه دفعه کم بشه یا حتی قطع بشه. برای همین، خیلی ها تصمیم گرفتن فقط تولیدکننده محتوا نباشن. حالا دیگه یوتیوبرها تبدیل شدن به شرکت های رسانه ای مستقل با کسب وکارهای جانبی—از خط تولید محصولات گرفته تا فروشگاه های فیزیکی و برندهای مصرفی که از تغییرات الگوریتم و سیاست های پلتفرم جان سالم به در می برن. در بعضی موارد، همین کسب وکارهای جانبی حتی سریع تر و پایدارتر از کانال یوتیوبشون رشد کرده. مثلاً جیمی دونالدسون، معروف به MrBeast، که 442 میلیون دنبال کننده داره، فقط یه ستاره ی یوتیوب نیست—بلکه یکی از جدی ترین کارآفرین های این فضاست. شروع کارش با فروشگاه محصولات در سال 2018 بود، ولی حالا یه مجموعه ی بزرگ از برندها داره؛ از جمله Feastables، برند خوراکی که سه ساله راه افتاده. اولین محصول Feastables یه شکلات به اسم MrBeast Bar بود که توی 72 ساعت اول بیش از 10 میلیون دلار فروش داشت و بالای یک میلیون عدد فروخته شد. الان Feastables از کانال یوتیوبش و حتی مسابقات Beast Games توی پرایم ویدیو سودآورتره. فقط در سال 2024، این برند حدود 250 میلیون دلار درآمد و بیش از 20 میلیون دلار سود داشته، در حالی که بخش رسانه ای اش حدود 80 میلیون دلار ضرر داده. جیمی علاوه بر Feastables، برند غذایی Lunchly رو با همکاری Logan Paul و KSI راه انداخته، یه خط تولید اسباب بازی به اسم MrBeast Lab داره، MrBeast Burger رو راه اندازی کرده و حتی یه پلتفرم تحلیل داده به اسم Viewstats ساخته. جالب تر اینکه تلاش کرده با گروهی از سرمایه گذاران، بخش آمریکایی TikTok رو هم بخره. حالا هم داره وارد حوزه های جدید می شه؛ مثلاً قصد داره یه اپراتور مجازی موبایل راه بندازه و شاید با یکی از شرکت های بزرگ مثل AT&T یا Verizon همکاری کنه. حتی درخواست ثبت برند برای یه اپلیکیشن مالی داده که خدمات بانکی، مشاوره مالی و تبادل رمزارز ارائه می ده. از اون طرف، اما چمبرلین که از سال 2016 با ولاگ های نوجوانانه معروف شد و حالا بیش از 12 میلیون دنبال کننده داره، وارد صنعت نوشیدنی شده. برند قهوه ی خودش رو به اسم Chamberlain Coffee در سال 2019 راه انداخت که حالا محصولات متنوعی داره—از قهوه ی سرد و پاد گرفته تا دانه ی کامل، چای و ماچا. یوتیوبرهای دیگه هم ازش الهام گرفتن؛ مثلاً Jacksepticeye با برند Top of the Mornin’ Coffee و Philip DeFranco با Wake & Make Coffee. در سال 2023، برند چمبرلین رشد چشم گیری داشت؛ نوشیدنی های آماده ی قوطی دار معرفی کرد و به حدود 20 میلیون دلار درآمد رسید. تازه در ژانویه اولین شعبه ی فیزیکی ش رو هم افتتاح کرد. قبلاً فقط آنلاین و در فروشگاه هایی مثل Target و Walmart حضور داشت. با اینکه سال گذشته به خاطر مشکلات تأمین کننده کمی به چالش خورد، انتظار می ره تا سال 2025 درآمدش بیش از 50٪ رشد کنه و به بالای 33 میلیون دلار برسه. هدف برند هم رسیدن به سوددهی تا سال 2026. یوتیوب حالا تبدیل شده به یکی از بزرگ ترین پلتفرم های دنیا برای تولید محتوا؛ جایی که کلی فرصت برای کسب درآمد وجود داره. طبق گزارشی که در ژوئن منتشر شد، اکوسیستم خلاق یوتیوب بیش از 55 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا اضافه کرده و نزدیک به نیم میلیون شغل تمام وقت ایجاد کرده. با این حال، خیلی از یوتیوبرها دیگه مثل قبل به درآمد تبلیغات و قراردادهای برند وابسته نیستن. دلیلش هم واضحه: درآمد تبلیغاتی همیشه قابل پیش بینی نیست. با تغییر مداوم سیاست های یوتیوب، بعضی ها سخت می تونن برای ویدیوهاشون تبلیغ بگیرن و این یعنی ممکنه یه دفعه درآمدشون کم بشه یا حتی قطع بشه. برای همین، خیلی ها تصمیم گرفتن فقط تولیدکننده محتوا نباشن. حالا دیگه یوتیوبرها تبدیل شدن به شرکت های رسانه ای مستقل با کسب وکارهای جانبی—از خط تولید محصولات گرفته تا فروشگاه های فیزیکی و برندهای مصرفی که از تغییرات الگوریتم و سیاست های پلتفرم جان سالم به در می برن. در بعضی موارد، همین کسب وکارهای جانبی حتی سریع تر و پایدارتر از کانال یوتیوبشون رشد کرده.  آقای بیست (MrBeast) جیمی دونالدسون، معروف به MrBeast، با 442 میلیون دنبال کننده، فقط یه ستاره ی یوتیوب نیست—بلکه یکی از جدی ترین کارآفرین های این فضاست. شروع کارش با فروشگاه محصولات در سال 2018 بود، ولی حالا یه مجموعه ی بزرگ از برندها داره؛ از جمله Feastables، برند خوراکی که سه ساله راه افتاده. اولین محصول Feastables یه شکلات به اسم MrBeast Bar بود که توی 72 ساعت اول بیش از 10 میلیون دلار فروش داشت و بالای یک میلیون عدد فروخته شد. الان Feastables از کانال یوتیوبش و حتی مسابقات Beast Games توی پرایم ویدیو سودآورتره. فقط در سال 2024، این برند حدود 250 میلیون دلار درآمد و بیش از 20 میلیون دلار سود داشته، در حالی که بخش رسانه ای اش حدود 80 میلیون دلار ضرر داده. جیمی علاوه بر Feastables، برند غذایی Lunchly رو با همکاری Logan Paul و KSI راه انداخته، یه خط تولید اسباب بازی به اسم MrBeast Lab داره، MrBeast Burger رو راه اندازی کرده و حتی یه پلتفرم تحلیل داده به اسم Viewstats ساخته. جالب تر اینکه تلاش کرده با گروهی از سرمایه گذاران، بخش آمریکایی TikTok رو هم بخره. حالا هم داره وارد حوزه های جدید می شه؛ مثلاً قصد داره یه اپراتور مجازی موبایل راه بندازه و شاید با یکی از شرکت های بزرگ مثل AT&T یا Verizon همکاری کنه. حتی درخواست ثبت برند برای یه اپلیکیشن مالی داده که خدمات بانکی، مشاوره مالی و تبادل رمزارز ارائه می ده.  اما چمبرلین اما چمبرلین که از سال 2016 با ولاگ های نوجوانانه معروف شد و حالا بیش از 12 میلیون دنبال کننده داره، وارد صنعت نوشیدنی شده. برند قهوه ی خودش رو به اسم Chamberlain Coffee در سال 2019 راه انداخت که حالا محصولات متنوعی داره—از قهوه ی سرد و پاد گرفته تا دانه ی کامل، چای و ماچا. یوتیوبرهای دیگه هم ازش الهام گرفتن؛ مثلاً Jacksepticeye با برند Top of the Mornin’ Coffee و Philip DeFranco با Wake & Make Coffee. در سال 2023، برند قهوه ی Emma Chamberlain رشد چشم گیری داشت. اون تونست نوشیدنی های آماده مثل لاته های قوطی شده رو معرفی کنه و طبق گزارش فوربز، حدود 20 میلیون دلار درآمد کسب کنه. این برند که قبلاً فقط به صورت آنلاین و در فروشگاه هایی مثل Target، Sprouts و Walmart عرضه می شد، حالا اولین شعبه ی فیزیکی خودش رو هم در ژانویه افتتاح کرده. با اینکه سال گذشته به خاطر مشکلات تأمین کننده با چالش هایی روبه رو شد، انتظار می ره تا سال 2025 درآمدش بیش از 50٪ رشد کنه و به بالای 33 میلیون دلار برسه. هدف برند هم رسیدن به سوددهی تا سال 2026.  لوگان پل لوگان پل با 23.6 میلیون دنبال کننده، این روزها بیشتر به خاطر فعالیت های کشتی گیرانه اش شناخته می شه، ولی قبلاً به خاطر حواشی زیادش معروف بود—از جمله ویدیوی جنجالی سال 2017 و پروژه ی NFT مشکوک CryptoZoo. یکی از برندهایی که باعث جلب توجه دوباره ی اون شد، نوشیدنی انرژی زای Prime بود که در سال 2022 به سرعت وایرال شد. این برند که با همکاری یوتیوبر KSI راه اندازی شده، در سال 2023 بیش از 1.2 میلیارد دلار فروش داشت—رقمی که خیلی بیشتر از درآمد معمول یوتیوبرها از بازدید، تبلیغات و همکاری با برندهاست. با این حال، فروشش اخیراً افت کرده، به خصوص در بریتانیا که درآمدش حدود 70٪ کاهش داشته. همچنین به خاطر میزان بالای کافیین، با بررسی های قانونی و شکایت هایی از طرف شرکای تجاری روبه رو شده. یکی دیگه از کسب وکارهای لوگان، برند پوشاک Maverick Apparel بود که در سال 2020 بین 30 تا 40 میلیون دلار درآمد داشت. برادرش، جیک پل، هم وارد حوزه های مختلف شده؛ از جمله سرمایه گذاری مشترک در صندوق Anti Fund که قبلاً در شرکت هایی مثل OpenAI، Anduril، Ramp و Cognition سرمایه گذاری کرده. جیک همچنین صاحب برند آرایشی مردانه W و پلتفرم شرط بندی موبایلی Betr هست.  دنیای رایان (Ryan’s World) کانال Ryan’s World که توسط رایان کاجی 13 ساله اجرا می شه، یکی از محبوب ترین کانال های یوتیوبه و نزدیک به 40 میلیون مخاطب کودک داره. رایان با بررسی اسباب بازی ها و ویدیوهای جعبه گشایی معروف شد. علاوه بر موفقیت یوتیوبی، برند رایان حالا خط تولید اسباب بازی و پوشاک داره که در فروشگاه های بزرگ عرضه می شن و طبق گزارش ها، در سال 2020 بیش از 250 میلیون دلار درآمد داشتن. خانواده ی رایان بعد از اون، فعالیت هاشون رو گسترش دادن و یه برنامه ی تلویزیونی و اپلیکیشن آموزشی برای کودکان راه انداختن.  روسانا پانسینو روسانا پانسینو یکی از شیرینی پزهای معروف یوتیوبه که با آموزش های شیرینی پزی و خوراکی های الهام گرفته از فرهنگ پاپ، بازی ها و فیلم ها شناخته می شه. اون 14.8 میلیون دنبال کننده داره و برند Nerdy Nummies خودش رو با انتشار چند کتاب آشپزی گسترش داده. همچنین ابزارهای شیرینی پزی خودش رو در فروشگاه هایی مثل آمازون عرضه می کنه. یوتیوبرهای دیگه هم وارد حوزه ی غذا و لوازم آشپزی شدن. مثلاً اندرو ریا، معروف به Babish، در سال 2021 برند Babish Cookware رو راه انداخت. یا زوج کمدین Rhett & Link که برند غلات صبحانه MishMash Cereal رو عرضه کردن.  میشل فان میشل فان در سال 2007 با آموزش های آرایشی اش معروف شد و یکی از اولین اینفلوئنسرهایی بود که تونست محتوای خودش رو به خوبی درآمدزا کنه. اون علاوه بر کانال یوتیوب موفقش، سرویس اشتراک محصولات آرایشی Ipsy رو راه انداخت که خیلی محبوب شد. همچنین برند آرایشی خودش به اسم EM Cosmetics رو داره.  هدی کتان هدی کتان در سال 2013 برند جهانی Huda Beauty رو راه انداخت. اون در سال 2017 بخشی از سهام برندش رو به شرکت سرمایه گذاری TSG فروخت، ولی در ژوئن امسال دوباره اون سهم رو خرید چون فشار سرمایه گذارها برای آوردن مدیران جدید با دیدگاه خودش هم خوانی نداشت. گفته می شه Huda Beauty هر سال صدها میلیون دلار فروش داره. خیلی از اینفلوئنسرها برند آرایشی خودشون رو راه انداختن. از جمله برندهای معروفی که توسط یوتیوبرها راه اندازی شدن می شه به Jeffree Star Cosmetics و Tati Beauty اشاره کرد. |