به نقل از سرانه , حتی در دوره های پیشین تحریم، ارتباطات صنعتی و تجاری بین دو کشور ادامه یافته و در موارد زیادی تقویت شده است. قراردادهای رسمی خودروسازان چینی با طرف های ایرانی، شامل تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش تا پایان دوره گارانتی، تضمین می کند که خودروهای موجود در بازار ایران بدون پشتیبانی نمانند. ممکن است برخی شرکت های کوچک واردکننده یا مونتاژکار که پشتوانه مالی، صنعتی یا لجستیکی محدودی دارند، در برابر فشارهای خارجی سریع تر آسیب ببینند. اما بازیگران بزرگ با شبکه تأمین قوی، سرمایه پایدار و نیروی انسانی متخصص، آخرین مجموعه هایی خواهند بود که فعالیت شان متوقف می شود. در مجموع، فعال شدن مکانیسم ماشه تأثیر عملی بزرگی بر همکاری های خودرویی ایران و چین ندارد. آنچه محتمل است، تنها تغییرات جزیی در حجم تولید یا واردات به دلیل جو روانی بازار است، نه قطع کامل همکاری. این وضعیت، پیامی واضح برای مصرف کنندگان و فعالان صنعت دارد: برندهای چینی همچنان در جاده ایران حضور خواهند داشت. |