رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم حیثیت مجلس است، گفت: اگر نیاز به اصرار و اصلاح در برنامه است، باید در یک توافق صورت گیرد. به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی امروز مجلس در جریان بررسی گزارش عملکرد یکساله دولت در اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: انشاءالله طبق برنامه ریزی 29 مهرماه گزارشهای کمیسیونهای تخصصی درباره گزارش دولت درباره اجرای قانون برنامه هفتم در سال اول دریافت خواهیم کرد. وی یادآور شد: من از طرف مجلس عضو شورای عالی راهبردی برنامه هفتم است؛ این شورا هر هفته یا دو هفته یکبار تشکیل جلسه میدهد. تاجگردون با اشاره به ماده 118 قانون برنامه هفتم، گفت: در این ماده سازوکار خوبی برای نظارت مجلس بر اجرای برنامه پیش بینی شده است. دولت هم کار ارزشمندی انجام داده در انجام به موقع گزارش عملکرد داده که البته این گزارش ضعفهایی دارد. این ما هستیم که باید با دقت آن را بررسی کنیم. از همینجا لازم میدانم از آقای قالیباف بابت پیگیریهایشان تشکر کنم. وی ادامه داد: ما از سال اول اجرای برنامه هفتم وارد بحث نظارتی شدیم. گزارشها باید به شکلی بررسی شوند که هر سال بتوان گزارش جدید را با گزارش سال قبل مقایسه کرد؛ بنابراین، فرمت ارسال گزارشها اهمیت دارد. البته بسیاری از نمایندگان هنوز گزارش سازمان برنامه را مطالعه نکردهاند. تاجگردون بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه چند جلد کتاب را تقدیم مجلس کرده که بیشتر شامل جداول آماری است. ما نباید به گزارش دولت نگاه صفر و یک داشته و پیشداوری هم نمیکنیم اما یکسری از گزارشها تلفیقی و تحلیلی نیستند بلکه صرفا توسط کارشناسان دستگاهی تنظیم شدهاند و از آنها نمیتوان تحلیل یا ارزیابی عمیق به دست آورد؛ بنابراین توصیه ام به رؤسای کمیسیونها این است که وقت خود را زیاد صرف این جداول نکنند. وی با بیان اینکه دو گزارش برای مرکز پژوهشها و معاونت نظارت مهم است، گفت: آنها احکام برنامه را بند به بند تفکیک کردهاند تا مشخص شود کدام حکم اجرا شده، کدام کمتر اجرا شده و کدام اصلا محقق نشده است. دولت در سال اول برنامه کار ارزشمندی انجام داد و بسیاری از آییننامهها را تدوین کرد. همین موضوع امکان مقایسه و ارزیابی را فراهم میکند. اما بررسی دقیق بند به بند احکام بر عهده کمیسیونهای تخصصی است. رییس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: دولت گزارشی درباره اهداف کمی غیرقابل اجرا داده است؛ مثلا در جدول مربوط به رشد اقتصادی، دولت اعلام کرده که رشد 8 درصدی اقتصاد قابل تامین نیست و باید به 2.5 درصد کاهش یابد. حالا این وظیفه کمیسیونهای تخصصی است که بررسی کنند رشد 8 درصدی یا 2.5 درصد درست است. وی ادامه داد: مثال دیگر در حوزه کشاورزی است؛ قانون برنامه دستیابی به 40 درصد ضریب خودکفایی برای ذرت و دانههای روغنی را تعیین کرده اما دولت گفته این هدف باید به 25 درصد کاهش یابد. کمیسیون کشاورزی باید بررسی کند که تحقق 40 درصدی امکانپذیر است یا خیر. همینطور در حوزه فرهنگی، رشد 25 درصدی سالیانه مؤسسات قرآن و عترت پیشبینی شده اما دولت گفته این هدف سالیانه محقق نمیشود. باز هم این کمیسیون تخصصی است که باید بررسی کند. تاجگردون اظهار کرد: در برخی بخشها دولت حتی گفته ظرفیت فراتر از هدف تعیینشده قابل تحقق است و باید اصلاح شود که نمونه آن معدن است. بنابراین لازم است کمیسیونها روی این موارد حساس باشند، چون این اعداد نهایتا بر بودجه سالانه و ارزیابی نهایی تأثیر مستقیم دارند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه برنامه هفتم حیثیت مجلس است، گفت: اگر نیاز به اصرار و اصلاح در برنامه است، باید در یک توافق صورت گیرد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: در 10 تا 15 روز آینده، تعدادی از احکام فرابخشی و احکام بخشی توسط کمیسیونها بررسی خواهد شد. مثلا اگر رشد اقتصادی 8 درصدی نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایهگذاری باشد و فقط 100 میلیارد دلار محقق شود، اثر منفی آن باید در گزارشها ذکر شود. این موضوعات چه علنی و چه غیرعلنی باید بین دولت و مجلس مطرح شود. وی جمعبندی گفت: نباید نگاه صفر و یک به گزارش دولت داست. یک سال زحمت کشیده شده و باید آن را بررسی کرد. نه تأیید کامل بدون مطالعه و نه رد کامل درست است. وظیفه کمیسیونها و صحن علنی بررسی دقیق این موارد و تصمیم گیری است. انتهای پیام |