به نقل از روزیاتو، چین یکی از پیشرفته ترین جنگنده های جهان را می سازد و جنگنده J-20 معروف به اژدهای نیرومند آن به عنوان اصلی ترین هواپیمای جنگی این کشور شناخته می شود. این جنگنده اغلب با بهترین جنگنده های آمریکا مانند F-22 رپتور (F-22 Raptor) و F-35 لایتنینگ (F-35 Lightning II) مقایسه می شود، اما هنوز اجماع روشنی درباره برتری یکی از آن ها وجود ندارد، زیرا این هواپیماها تاکنون در نبرد واقعی با یکدیگر قرار نگرفته اند. برخی کارشناسان می گویند که جنگنده های آمریکایی از نظر مشخصات فنی برتر هستند. برای مثال، هرچند J-20 سرعت بیشتری دارد و بزرگ تر از F-35 است، اما سطح مقطع راداری آن هم بزرگ تر است؛ به بیانی دیگر، رادار زودتر آن را شناسایی می کند. اما علاوه بر توانایی ها، هزینه نیز یکی از فاکتورهای مهم برای کشورها هنگام خرید جنگنده محسوب می شود. در نهایت، این هواپیماها ماشین های جنگی بسیار پرهزینه ای هستند. برای مثال، قیمت پایه F-35 حدود 75 تا 80 میلیون دلار است، اما کل برنامه F-35 در طول عمر خود حدود 1.7 تریلیون دلار برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه خواهد داشت. با این حال، شاید برایتان جالب باشد که جنگنده J-20 چین از برخی از پیشرفته ترین جنگنده های جهان نیز گران تر است. بر اساس گزارش AeroTime، هزینه تخمینی جنگنده چنگدو J-20 حدود 110 میلیون دلار برآورد می شود. این مبلغ حتی از F-35B لایتنینگ II با قابلیت برخاست و فرود عمودی (با هزینه تخمینی 109 میلیون دلار) نیز بیشتر است. بنابراین J-20 در حال حاضر چهارمین جنگنده گران قیمت جهان پس از F-22 رپتور (143 میلیون دلار)، داسو رافال (125 میلیون دلار) و یوروفایتر تایفون (117 میلیون دلار) به شمار می رود. هرقدر جنگنده های بیشتری تولید شود، قیمت هر فروند آن ها کمتر خواهد شد اصلی ترین دلیل اینکه F-35 ارزان تر از J-20 قیمت گذاری شده، مربوط به مقیاس آن در تولید می شود. F-35 یک محصول صادراتی است و بسیاری از کشورها این جنگنده را برای ناوگان ملی خود سفارش داده اند. علاوه بر این، آمریکا هم اکنون 601 فروند F-35 به خدمت گرفته و بیش از 1,700 فروند دیگر نیز سفارش داده؛ این حجم بالای سفارش باعث می شود هزینه توسعه هر جنگنده بین تعداد بیشتری هواپیما تقسیم شود و در نتیجه هزینه هر فروند کاهش یابد. در مقابل، چین صادرات J-20 را ممنوع کرده است. بنابراین تولید این جنگنده محدود به سفارش های نیروی هوایی ارتش آزادی بخش خلق چین خواهد بود. حتی با وجود اینکه تقریباً 200 فروند از این جنگنده ها تا امسال ساخته شده، باز هم تولید چین به حجم عظیم سفارش های لاکهید مارتین برای هزاران جنگنده نمی رسد.  علاوه بر این، چین در ابتدا مجبور بود موتورهای روسی برای J-20 خریداری کند، زیرا نمونه داخلی برای آغاز تولید آماده نبود. هرچند صنعت هوافضای چین اکنون موتورهای خود را تولید می کند، اما این موتورها نسبتاً جدید و آزمایشی هستند و احتمالاً هزینه بالاتری نسبت به موتورهای آماده دارند. در مقام مقایسه، موتور F135 که F-35 را به پرواز درمی آورد، از سال 2009 به خدمت گرفته شده و بیش از 1,300 موتور آن در جهان در حال گردش است. این یعنی لاکهید مارتین با تولید گسترده، هم در موتور و هم در بدنه هواپیما مزیت رقابتی دارد. علاوه بر این، شبکه جهانی شرکای آن به این شرکت امکان می دهد F-35 لایتنینگ II را با هزینه بسیار کمتری نسبت به J-20 اژدهای قدرتمند بسازد. |