به نقل از زومیت، یکی از مدیران ارشد سابق امنیت سایبری واتساپ شکایتی علیه متا (شرکت مادر) تنظیم کرد و مدعی شد که این شرکت نقایص امنیتی داخلی اپلیکیشن را نادیده گرفته و میلیاردها کاربر را در معرض خطر قرار داده است. او می گوید متا به شکل سیستماتیک قوانین امنیت سایبری را نقض و به خاطر گزارش این مشکلات، علیه او اقدامات تلافی جویانه کرده است. عطاءالّله بیگ که از سال 2021 تا 2025 به عنوان مدیر امنیت واتساپ فعالیت داشت، ادعا می کند حدود 1٬500 مهندس بدون نظارت کافی، دسترسی نامحدودی به داده های کاربران داشته اند؛ موضوعی که احتمالاً حکم دولتی آمریکا و جریمه ی 5 میلیارد دلاری سال 2020 این شرکت را نقض می کند. بیگ متا را متهم کرده که مشکل هک و سرقت روزانه بیش از 100٬000 حساب کاربری را برطرف نکرده و به جای توجه به راه حل های پیشنهادی او، رشد تعداد کاربران را در اولویت قرار داده است. طبق این شکایت 115 صفحه ای، بیگ از طریق تست های امنیتی داخلی دریافته بود که مهندسان واتساپ می توانستند داده های کاربران، ازجمله اطلاعات تماس، آدرس های IP و عکس های پروفایل را بدون شناسایی یا برجای گذاشتن ردپا جابه جا کنند یا به سرقت ببرند. بیگ تأکید دارد که این نگرانی ها را بارها به مدیران ارشد، ازجمله ویل کت کارت، مدیر واتساپ و مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اطلاع داده بود. در واکنش به این ادعاها، کارل ووگ، معاون ارتباطات واتساپ، در بیانیه ای نوشت: متأسفانه سناریویی آشنا است که در آن یک کارمند سابق به دلیل عملکرد ضعیف اخراج می شود و سپس با طرح ادعاهای تحریف شده، تلاش های تیم ما را زیر سؤال می برد. بیگ مدعی است که پس از گزارش های اولیه اش در سال 2021، با اقدامات تلافی جویانه ی فزاینده ای مانند دریافت بازخوردهای منفی عملکرد، هشدارهای شفاهی و در نهایت، اخراج در سال 2025 به بهانه ی عملکرد ضعیف مواجه شد. در مقابل، متا تأکید می کند که اخراج بیگ صرفاً به خاطر عملکرد ضعیف او بوده و چندین مهندس ارشد به طور مستقل، پایین تربودن سطح کار او از انتظارات را تأیید کرده اند. متا می گوید اداره ی ایمنی و بهداشت شغلی وزارت کار آمریکا پیش تر شکایت اولیه ی بیگ را رد و اعلام کرده بود که متا هیچ اقدام تلافی جویانه ای علیه او انجام نداده است. |