به نقل از همشهری آنلاین، بسیاری از ما عادت داریم برای نشستن در صندلی جلو ماشین کنار راننده رقابت کنیم، اما اگر ایمنی اولویت باشد، باید مسیر دیگری را انتخاب کرد. به گزارش popsci، بایرون بلاخ، کارشناس باسابقه ایمنی خودرو، می گوید: هیچکدام از صندلی ها مطلقا امن نیست و نتیجه، به نوع خودرو و شکل تصادف بستگی دارد اما آمار نشان می دهد صندلی وسط در عقب ماشین بیشترین شانس بقا را برای سرنشین دارد. اینجا 25درصد بیشتر شانس زنده ماندن دارید مطالعه ای در آمریکا که همه تصادفات مرگبار بین سال های 2000 تا 2003 را بررسی کرده، نشان داده است احتمال زنده ماندن در صندلی عقب وسط 25 درصد بیشتر است. این یافته برای کودکان اهمیت ویژه ای دارد؛ کودکان زیر سه سال در این جایگاه 43 درصد کمتر در معرض آسیب هستند. علت آن دوری از ضربه های جانبی و همچنین فاصله بیشتر از ایربگ هایی است که برای بدن بزرگسالان طراحی شده اند. اما انتخاب جای نشستن کافی نیست. بلاخ هشدار می دهد استانداردهای اجباری ایمنی خودرو حداقلی است و تفاوت واقعی میان خودروها بسیار بالاست. به گفته او، خریداران باید مطمئن شوند ایربگ های پرده ای جانبی همه ردیف ها را پوشش می دهد،همچنین شیشه ها از نوع لمینیت باشد یشه های لمینیت (ترکیب دو لایه شیشه با لایه رزین مقاوم) که هنگام ضربه تکه تکه نشوند. ویژگی مهم دیگر، استحکام سقف است. در یک واژگونی، سقف ضعیف به سرعت خرد می شود. نسبت مقاومت به وزن در سقف خودرو باید دست کم 4.0 باشد؛ یعنی سقف بتواند چهار برابر وزن خودرو را پیش از خم شدن تحمل کند. خودروهایی با سقف 5.0 یا بالاتر نشان می دهند سازنده به جان سرنشینان توجه واقعی و جدی داشته است. بستن کمربند، حداقل ایمنی اگرچه بستن کمربند ایمنی همچنان مهم ترین اصل ایمنی در ماشین است، اما انتخاب خودروی امن و نشاندن سرنشینان آسیب پذیر در صندلی عقب وسط می تواند به طور چشمگیری شانس زنده ماندن در تصادف را افزایش دهد. |