سهم نیمی از گرانی لبنیات مربوط به بخش توزیع و بازار است و به تولید کننده ارتباطی ندارد. فارس نوشت؛ « 40 درصد قیمت لبنیات مربوط به بخش توزیع پس از تولید است» مجتبی عالی رییس اتحادیه سراسری دامدارن کشور خبر داد. یعنی از هر 100 هزار تومان هزینه لبنیات که مردم میپردازند 40 هزار تومان آن به خاطر هزینههای حمل و توزیع است. این میزان سود اگر منطقی تر و به نصف تقلیل مییافت رشد قیمت 30 درصدی یکسال گذشته به 15 درصد میرسید و قدرت خرید مردم برای این کالای ضروری که اکنون نصف میانگین جهانی است متعادل میشد. کمال خلیلی کارشناس امور دام میگوید، ناعادلانه بودن سهم سود زنجیرهها عامل اصلی گرانی در بخش لبنیات است، برای تعدیل قیمت، زنجیرههای تامین نهاده، تولید، پس از تولید و بازار همه باید نظارت شوند و جلوی سود غیر منطقی آنها را بگیرند. |