به نقل از خبرآنلاین، برای چند روز، تنها با یک جست وجوی ساده در گوگل یا بینگ،می شد وارد ذهن آدم هایی شد که بی خبر از همه جا مکالماتشان با ChatGPT را به اشتراک گذاشته بودند. کافی بود نتایج جست وجو به آدرس دامنه ی https://chatgpt.com/share محدود شود تا فهرستی طولانی از گفت وگوهای منتشرشده کاربران، از سؤالات فنی و کاری گرفته تا گپ های شخصی و حتی موارد عجیب و جنجالی در اختیار فرد جستوجو کننده قرار بگیرد. در حالی که برخی از این مکالمات ساده و روزمره بودند، مثل کمک گرفتن برای بازسازی خانه یا یاد گرفتن مفاهیم اخترفیزیک، برخی دیگر اطلاعات حساسی را در خود داشتند. برای مثال، یکی از کاربران از ChatGPT خواسته بود رزومه اش را برای یک موقعیت شغلی خاص بازنویسی کند. با توجه به اطلاعات موجود در همان گفت وگو، پیدا کردن حساب لینکدین او کار دشواری نبود و ظاهراً آن موقعیت شغلی هم نصیبش نشده بود. در نمونه ای دیگر، کاربری مجموعه ای از پرسش های عجیب، طنزآمیز و حتی تحریک آمیز مطرح کرده بود که نهایتاً به ساخت راهنمایی خیالی با عنوان چگونه بدون احضار شیطان از مایکروویو استفاده کنیم ختم شد. این اتفاق نه به دلیل نقص امنیتی، بلکه به خاطر یک ویژگی اشتراک گذاری است که خود کاربران به صورت دستی فعال می کنند. وقتی کسی روی دکمه اشتراک گذاری در محیط ChatGPT کلیک کند و سپس ایجاد لینک را بزند، آدرس گفت وگو به صورت عمومی قابل دسترسی می شود. در همان لحظه، به کاربر هشدار داده می شود که نام، دستورالعمل های شخصی سازی شده و پیام هایی که پس از اشتراک گذاری ارسال می شوند، خصوصی باقی می مانند. اما نکته ای که بسیاری از کاربران احتمالاً از آن خبر نداشتند، این بود که لینک های عمومی شده می توانند توسط موتورهای جست وجو ایندکس شوند، حتی اگر مستقیماً در فضای وب منتشر نشده باشند. همین موضوع باعث شد اطلاعات برخی کاربران، به صورت ناخواسته و در دسترس عموم، در نتایج جست وجو قرار بگیرد.  در واکنش به این وضعیت، OpenAI اعلام کرده که این قابلیت بخشی از یک آزمایش موقتی بوده و اکنون آن را متوقف کرده است. سخنگوی شرکت در گفت وگویی تأکید کرد: مکالمات کاربران در ChatGPT تنها در صورتی عمومی می شوند که خودشان تصمیم به اشتراک گذاری بگیرند. ما به دنبال راه هایی برای آسان تر کردن اشتراک گذاری مکالمات مفید بودیم، در حالی که کنترل کامل در اختیار کاربر باقی بماند. اما این آزمایش به پایان رسیده است. از سوی دیگر، گوگل هم در پاسخ به این ماجرا اعلام کرده که هیچ نقشی در ایندکس شدن این صفحات نداشته و مسئولیت کامل انتشار عمومی این لینک ها بر عهده منتشرکنندگان آن هاست. به گفته سخنگوی گوگل: هیچ موتور جست وجویی مشخص نمی کند چه چیزی در وب منتشر شود. این ناشران محتوا هستند که تصمیم می گیرند صفحاتشان ایندکس شود یا نه. مقایسه این اتفاق با تجربه های مشابه نشان می دهد که این مشکل، مشکل جدیدی نیست. به عنوان مثال، فایل هایی که در Google Drive با تنظیم قابل مشاهده برای همه با لینک به اشتراک گذاشته می شوند، در صورتی که در جایی از وب منتشر شده باشند، ممکن است در نتایج جست وجو ظاهر شوند. همین رویکرد حالا به دامنه ی ChatGPT نیز آمده بود. در نهایت، آن چه به نظر یک قابلیت ساده و حتی مفید برای اشتراک گذاری گفت وگوهای هوش مصنوعی می رسید، حالا به تجربه ای نگران کننده در مورد حریم خصوصی کاربران تبدیل شده است؛ تجربه ای که اگرچه فعلاً متوقف شده، اما ممکن است باز هم در شکل و قالبی جدید بازگردد. |