به نقل از تسنیم، در حالی که وزارت آموزش و پرورش با صدور بخشنامه ای صریح به امضای وزیر، اخراج یا عدم ثبت نام دانش آموزان با نمرات پایین را ممنوع اعلام کرده است اما شواهد میدانی نشان می دهد که این رویه نادرست همچنان در برخی مدارس ادامه دارد. در سال های گذشته، برخی مدارس با هدف بهبود نتایج آموزشی و ارتقای معدل کلی مدرسه، از پذیرش یا ادامه تحصیل دانش آموزانی که عملکرد تحصیلی ضعیف تری داشتند، سر باز زدند متأسفانه این رویه در تابستان گذشته پررنگ تر شد حالا گرچه وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم با ابلاغ بخشنامه ای تلاش کرده است این مسیر را اصلاح کند اما نبود نظارت مؤثر باعث شده است که این سیاست با چالش هایی در اجرا روبه رو شود. یک مادر از استان هرمزگان در تماس با خبرگزاری تسنیم می گوید: پسرم در مدرسه شاهد تحصیل می کند، به ما اطلاع دادند به دلیل نمره پایین در دو درس، باید برای تحویل پرونده اش اقدام کنیم؛ چون دیگر اجازه ادامه تحصیل در آن مدرسه را ندارد این در حالی است که در اخبار اعلام شد که مدارس اجازه اخراج دانش آموزان به دلیل نمره پایین را ندارند. شکایات مشابهی نیز از سوی خانواده های دیگر دریافت شده است، پدری از تهران روایت می کند: فرزندم قرار بود امسال وارد پایه هشتم شود اما مدرسه به دلیل نمرات پایین او، از ثبت نام مجدد خودداری کرد، وقتی پیگیر شدیم گفتند فقط در صورتی که شهریه بیشتری پرداخت کنیم، اجازه ثبت نام می دهند، من این شرط ناعادلانه را نپذیرفتم و در کمال ناباوری، پرونده تحصیلی فرزندم را به ما تحویل دادند، حالا درگیر پیدا کردن مدرسه ای جدید برای ادامه تحصیل او هستم. همچنین همچنان برخی مدارس دولتی عادی و غیردولتی برای ثبت نام دانش آموزان ورودی به دلیل نمرات پایین از ثبت نام ممانعت می کنند و خانواده ها را با دردسر جست وجوی مدرسه مواجه می کنند. از دیرباز، یکی از مهم ترین وظایف مدارس کمک به ارتقای وضعیت تحصیلی دانش آموزان ضعیف تر و حمایت از آن ها برای پیشرفت آموزشی بوده است، اما متأسفانه در سال های اخیر برخی مدارس به جای تلاش برای تقویت این گروه از دانش آموزان مسیر ساده تری در پیش گرفته اند؛ حذف آنان. برخی مدارس حتی مدارس دولتی عادی که اجازه تعیین هیچ شرطی برای ثبت نام ندارند، به جای ایفای نقش حمایتی، از ثبت نام دانش آموزان با نمرات پایین خودداری می کنند یا آن ها را به شیوه های مختلف "کم کردن از نمره انضباط، برخورد نامناسب با والدین و دانش آموز" مجبور به ترک مدرسه می کنند، این در حالی است که هیچ نظارتی مؤثر و بازدارنده از سوی ادارات آموزش و پرورش مناطق دیده نمی شود؛ مسئولانی که گاه به جای پیگیری حقوق دانش آموزان، جانب مدیران مدارس را می گیرند و از این تخلفات چشم می پوشند. در نتیجه، دانش آموزان ضعیف که بیش از هرکس نیازمند حمایت و توجه هستند قربانی رویکردهایی سهل انگارانه می شوند که عدالت آموزشی را زیر سؤال می برد. بررسی های میدانی نشان می دهد این قبیل رفتارها ناشی از ضعف ساختاری در نظارت مناطق آموزش و پرورش است. بسیاری از مدیران مدارس به راحتی بخشنامه ها را دور می زنند و مسئولان منطقه ای نیز ترجیح می دهند با مدیران مدارس همراهی کنند تا با خانواده ها. در واقع، در حالی که یکی از مهم ترین وظایف نظام آموزشی، حمایت از دانش آموزان دارای ضعف تحصیلی و تلاش برای ارتقای سطح علمی آنان است، این اصل اساسی در برخی مدارس به حاشیه رانده شده است و به جای رویکرد توانمندسازی ، شاهد حذف و طرد هستیم. وزارت آموزش و پرورش باید ضمن پافشاری بر اجرای دقیق این بخشنامه با بازرسی های میدانی، گزارش گیری مستقیم از خانواده ها، برخورد با تخلفات مدارس و انتشار عمومی نتایج نظارتی، از حق دانش آموزان ضعیف دفاع کند. در روزهای حساس فعلی که مردم با یک هزار و یک مشکل اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و گاه شاهد شکل گیری نوعی ناامیدی نسبت به آینده هستند، چنین رفتارهایی از سوی برخی مدیران میانی نه تنها فشار روانی و دغدغه های مردم را دوچندان می کند بلکه به تدریج موجب بدبینی عمومی نسبت به کلّیت عملکرد وزارت آموزش و پرورش و حتی نظام جمهوری اسلامی می شود؛ مسئله ای که باید با تدبیر جدی و برخورد قاطع از تداوم آن جلوگیری کرد. |