به نقل از زومیت جنگنده ی نسل ششم آمریکا با نام F-47 که در قالب برنامه ی NGAD توسعه داده می شود، جایگزین یا مکمل جنگنده های نسل پنجم مانند F-35 خواهد شد. این هواپیمای پیشرفته از اواخر دهه ی جاری میلادی یا اوایل دهه ی 2030 به صورت عملیاتی وارد ناوگان نظامی آمریکا می شود. به دلیل محرمانه بودن برنامه ی NGAD، اطلاعات پراکنده ای درباره ی F-47 در دست است. این جنگنده نخستین نمونه ی عملیاتی از نسل ششم خواهد بود؛ نسلی که فصل تازه ای را در راهبردها و فناوری های نبرد هوایی رقم می زند. نام F-47 به نوعی اشاره ای است به چهل وهفتمین رییس جمهور آمریکا (دونالد ترامپ) و جنگنده ی تاریخی P-47 Thunderbolt در جنگ جهانی دوم (که بعدها با نام F-47 بازطراحی شد).  F-47 نه تنها باید توانایی رقابت با نسل قبلی را داشته باشد، بلکه عملکردی فراتر از آن ارائه دهد. سرعت پروازش احتمالاً بیش از دو ماخ (2380 کیلومتربرساعت) خواهد بود و شعاع عملیاتی اش از 1000 مایل دریایی (1852 کیلومتر) فراتر می رود؛ حدود 70 درصد بیشتر از شعاع عملیاتی F-22 که برای پوشش مناطق وسیع مانند هند و اقیانوس آرام حیاتی تلقی می شود. F-47 مانند بسیاری از پروژه های جدید، بر ویژگی هایی مانند پنهان کاری پیشرفته، جنگ الکترونیک و ادغام پیشرفته ی اطلاعات حسگرها تکیه خواهد داشت. یکی از ویژگی های مهم جنگنده، نقش فرماندهی در عملیات مشترک انسان -ماشین است. F-47 به عنوان مغز عملیاتی یا کوارتر بک طراحی خواهد شد تا بتواند گروهی از حداکثر 1000 پهپاد رزمی هوشمند (CCA) را هدایت کند؛ پهپادهایی که قادر خواهند بود شلیک کنند، داده های هدف گیری ارائه دهند یا میدان دید جنگنده را گسترش دهند. در طراحی، تأکید بر قابلیت عملیات پراکنده وجود دارد؛ یعنی F-47 باید بتواند از باندهای موقت یا نامناسب بلند شود و فرود بیاید.  تاکنون هیچ تصویر رسمی و قطعی از طراحی نهایی F-47 منتشر نشده و نمونه های موجود (از جمله تصویر کاور) صرفاً رندرهای مفهومی هستند؛ برخی از این تصاویر حتی ممکن است با هدف گمراه کردن رقبا منتشر شده باشند. برخی مدل ها دارای بال های ثابت با زاویه ی خاص هستند که به نظر می رسد بخشی از سیاست فریب اطلاعاتی باشند. موتور جنگنده، به احتمال زیاد، از نوع تطبیقی (Adaptive-Cycle Engine) خواهد بود. شرکت های GE و Pratt & Whitney در حال توسعه ی نمونه هایی از این موتور با نام های XA102 و XA103 هستند. موتور جدید F-47 قرار است پیشرفت های چشمگیری در زمینه ی رانش، بازده سوخت و مدیریت گرما ایجاد کند؛ ویژگی هایی که برای پروازهای پرسرعت و به کارگیری سلاح های انرژی بالا مانند لیزرهای جنگی حیاتی خواهند بود. پنتاگون سرمایه گذاری گسترده ای برای توسعه ی F-47 انجام داده است. در بودجه ی نظامی سال 2026، مبلغ 3٫5 میلیارد دلار فقط به F-47 اختصاص یافته و این عدد بخشی از بودجه ی کلی 20 میلیارد دلاری برنامه ی NGAD است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد حداکثر 185 فروند F-47 را خریداری کند، اما این عدد می تواند در آینده بسته به شرایط تغییر کند. قیمت F-47 ممکن است به 325 میلیون دلار برسد. |