| راه آهن میانه - اردبیل به طول 175کیلومتر یکی از پروژه های ریلی کشور است که با هدف اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور، اتصال مناطق شمال استان به راه آهن از طریق ساخت راه آهن پارس آباد- اردبیل، اتصال منطقه زرخیز دشت مغان به راه آهن، ایجاد یک کریدور ترانزیتی دیگر به سمت قفقاز و روسیه و اروپا، بسترسازی برای توسعه منطقه محروم اردبیل که به واسطه محاصره شدن در رشته کوه های مرتفع امکانات حمل و نقل آن محدود بوده و شرایط بروز استعدادهای بالقوه آن فراهم نیست، طراحی شده است. این پروژه که بخشی از راه آهن میانه_ اردبیل_ پارس آباد است از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه آذربایجان شرقی شروع شده و به تدریج وارد منطقه کوهستانی می شود و سپس از کنار حریم دریاچه سد شهریار عبور کـــــرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیر به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگورچای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور پی شده و پس از طی مسیر به موازات جاده اردبیل کوراییم وارد ایستگاه اردبیل می شود. پروژه 20ساله میانه - اردبیل هفت ایستگاه دارد و گفته می شود با سرعت 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است که سالانه می تواند 600 هزار مسافر و 2.5 میلیون تن بار جابه جا کند و در سال بیستم بهره برداری به ظرفیت 1.5 میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید. بنابر اطلاعات منتشر شده در خصوص این پروژه، مزایای آن نیز کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده ای و کاهش آلودگی های زیست محیطی در منطقه، ایجاد زیربناهای حمل و نقل لازم برای توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص های حمل و نقل ریلی استان، ایجاد اشتغال بصورت مستقیم و غیر مستقیم و افزایش رونق تولید عنوان شده است. آن طور که هوشنگ بازوند - معاون وزیر راه و شهرسازی - پیش تر خبر داده بود، سه پیمانکار بزرگ در این پروژه فعالیت دارند و پروژه پیشرفت فیزیکی 95 درصدی دارد. استاندار اردبیل هم ماه گذشته خبر داد که فقط پنج کیلومتر ریل گذاری و نزدیک به یک کیلومتر زیرسازی کل مسیر باقی مانده است و این پروژه تا پایان سال به اتمام می رسد. |