| سهمیه بندی بنزین | در حالیکه بحث سهنرخی شدن بنزین به یکی از داغترین موضوعات سیاستگذاری انرژی کشور تبدیل شده، تازهترین اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نشان میدهد که دارندگان چند خودرو بهزودی وارد مرحلهای تازه از سهمیهبندی هوشمند خواهند شد. طبق این تصمیم، یک سامانه جدید خوداظهاری راهاندازی میشود تا مالکان چند خودرو تنها یک خودرو را برای دریافت سهمیه یارانهای انتخاب کنند. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، زمان دقیق اجرای سهنرخی شدن بنزین توسط شورای اطلاعرسانی دولت اعلام خواهد شد؛ اما چارچوبهای اجرایی آن اکنون روشنتر از گذشته است. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ چرا دولت به سمت مدل جدید رفت؟ یکی از واقعیتهای مهم مصرف سوخت در کشور این است که حدود 40 درصد سوختگیری بنزین با کارتهای اضطراری جایگاه انجام میشود؛ رقمی معادل روزانه 53 میلیون لیتر. این عدد نشان میدهد که بخش قابلتوجهی از مصرف، خارج از کارتهای شخصی مدیریت میشود. دولت برای: شفافسازی مصرف جلوگیری از سوءاستفاده از کارتهای اضطراری هدفمند شدن یارانه سوخت به سمت افزایش سهمیهبندی بنزین به شکل هوشمند حرکت کرده است. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین با سامانه خوداظهاری؛ چه چیزی تغییر میکند؟ طبق تصمیم جدید، مالکان چند خودرو باید وارد یک سامانه اینترنتی شوند و: اطلاعات هویتی خود را تأیید کنند مشخصات خودروهای تحت مالکیت را ثبت کنند فقط یک خودرو را بهعنوان خودروی مشمول سهمیه یارانهای انتخاب کنند این یعنی سایر خودروهای فرد، از سهمیه اول (1500 تومانی) و سهمیه دوم (3000 تومانی) محروم خواهند بود. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ تکلیف خودروهای نوشماره چیست؟ برخلاف شایعات مطرحشده در فضای مجازی، کارت سوخت برای خودروهای نوشماره حذف نشده است. آنچه واقعاً تغییر کرده: سهمیه اول و دوم خودروهای نوشماره حذف شده است اما کارت سوخت همچنان برای آنها صادر میشود این خودروها تنها میتوانند از نرخ سوم (5000 تومانی) استفاده کنند به این ترتیب، خودروهای صفر با پلاک جدید وارد چرخه مصرف غیر یارانهای میشوند. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ سهنرخی شدن دقیقاً یعنی چه؟ در مدل جدید قیمتگذاری: نرخ اول: بنزین سهمیهای با کارت شخصی نرخ دوم: بنزین نیمهآزاد نرخ سوم: بنزین آزاد با نرخ 5000 تومان کاربرد نرخ سوم، عموماً برای: خودروهای نوشماره خودروهای فاقد سهمیه کارتهای اضطراری جایگاهها در نظر گرفته شده است. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ تکلیف تاکسیهای اینترنتی چه میشود؟ یکی از مهمترین نگرانیها مربوط به رانندگان تاکسیهای اینترنتی بود. اما طبق اعلام رسمی: این خودروها مشمول طرح حمایتی جدید میشوند یک سامانه برخط توسط وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه ایجاد خواهد شد سهمیه بهصورت اعتبار ریالی تخصیص مییابد کارت افزایش سهمیهبندی بنزین و شارژ اعتبار بانکی رانندگان اینترنتی بر اساس سازوکار جدید: نرخ آزاد جایگاه: 5000 تومان نرخ دوم: 3000 تومان مابهالتفاوت: 2000 تومان به ازای هر لیتر مصرف: مبلغ 2000 تومان بهصورت اعتبار به کارت بانکی راننده شارژ میشود این اعتبار فقط برای سوختگیری قابل استفاده است به این ترتیب، نگرانی از افزایش هزینه سوخت برای تاکسیهای اینترنتی عملاً برطرف میشود. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ چرا دولت به سمت سهمیه اعتباری رفت؟ هدف از سهمیه اعتباری: کاهش فشار نقدی بر رانندگان شفافسازی مصرف جلوگیری از بازار سیاه سهمیه افزایش عدالت در تخصیص یارانه سوخت این مدل بهجای سهمیه حجمی، به سمت یارانه هدفمند ریالی حرکت کرده است. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین و تأثیر آن بر بازار خودرو تحلیلهای اولیه نشان میدهد که این سیاست میتواند: تقاضا برای مالکیت چند خودرو را کاهش دهد هزینه نگهداری خودروهای اضافی را افزایش دهد بازار خودروهای کممصرف و هیبریدی را فعالتر کند به عبارتی، الگوی رفتار مصرفکنندگان خودرو در حال تغییر است. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ پرسشهای پرتکرار مردم آیا با چند خودرو میتوان چند سهمیه گرفت؟ خیر، فقط یک خودرو سهمیه اول و دوم دریافت میکند. آیا خودروهای نوشماره کارت سوخت دارند؟ بله، اما سهمیه یارانهای ندارند. آیا تاکسیهای اینترنتی متضرر میشوند؟ خیر، مابهالتفاوت قیمت به آنها بازگردانده میشود. کارت افزایش سهمیهبندی بنزین؛ جمعبندی گزارش فردانیوز آنچه اکنون در نظام سوخت کشور در حال وقوع است، یک گذار از سهمیهبندی سنتی به سهمیهبندی هوشمند و هدفمند است. دارندگان چند خودرو، از این پس باید یک انتخاب کلیدی انجام دهند: کدام خودرو حق استفاده از بنزین یارانهای را دارد؟ دولت با ترکیب سامانههای هوشمند، کارت سوخت، کارت بانکی و نرخهای شناور، بهدنبال کاهش فشار مالی بر بودجه و افزایش عدالت در توزیع یارانه سوخت است. |