| حقوق بازنشستگان همیشه یکی از موضوعات حساس و مورد توجه جامعه بوده است. با تصویب لایحه اصلاح ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق بازنشستگان دولت افزایش مییابد و هدف اصلی از این اصلاحیه، حفظ قدرت خرید بازنشستگان، افزایش عدالت اجتماعی و تقویت منابع مالی صندوقهای بازنشستگی است. این اصلاحیه به نحوی طراحی شده که دریافتی واقعی بازنشستگان نزدیک به حقوق دوران شغلی آنها شود و شامل بخشهای بیشتری از پرداختهای رفاهی شود. حقوق بازنشستگان دولت بالاخره افزایش مییابد؟ جزییات اصلاحیه قانونی اصلاحیه ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری، دریافتی بازنشستگان را افزایش میدهد و باعث میشود بخش بیشتری از اقلام رفاهی و مزایای شغلی در محاسبه حقوق بازنشستگی لحاظ شوند. علاءالدین رفیعزاده، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، اعلام کرد که هدف اصلی اصلاحیه جلوگیری از کاهش محسوس دریافتی کارکنان در زمان بازنشستگی و تقویت منابع صندوقها است. جزییات اصلاحیه ماده 106 و اقلام مشمول کسور بازنشستگی بر اساس اصلاحیه جدید، موارد زیر مشمول کسور بازنشستگی خواهند شد: فوقالعاده مناطق کمتر توسعهیافته و بد آب و هوا اضافهکار کارکنان حقالتدریس غیرموظف معلمان و اعضای هیأت علمی نوبتکاری بخشی از پرداختهای رفاهی کارکنان این تغییرات باعث میشود که حقوق بازنشستگان نزدیکتر به حقوق شاغلین باشد و میزان مستمری واقعی افزایش یابد. اهداف اصلی اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و افزایش حقوق بازنشستگان اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری با اهداف زیر طراحی شده است: جلوگیری از کاهش محسوس دریافتی بازنشستگان تقویت منابع مالی صندوقهای بازنشستگی ایجاد عدالت در پرداختها برای کارکنان مناطق محروم و بد آب و هوا افزایش انگیزه کارکنان برای ادامه خدمت ارتقای کیفیت خدمات صندوقهای بازنشستگی این اهداف به بهبود رضایت کارکنان و ایجاد ثبات مالی برای بازنشستگان کمک میکند. مشمولان افزایش حقوق بازنشستگان گروههای زیر از اصلاحیه بهرهمند میشوند: معلمان و اعضای هیأت علمی دارای حقالتدریس غیرموظف کارکنان مناطق محروم و بد آب و هوا کارکنان مشمول نوبتکاری و اضافهکار افرادی که پرداختهای رفاهی دریافت میکنند با اعمال این اصلاحیه، تعداد مشمولان افزایش حقوق بیشتر شده و دریافتی واقعی آنها افزایش مییابد. تاثیرات اجتماعی و اقتصادی افزایش حقوق بازنشستگان تصویب اصلاحیه ماده 106 دارای چندین اثر اجتماعی و اقتصادی است: افزایش قدرت خرید بازنشستگان و کاهش فشار اقتصادی تقویت عدالت اجتماعی و بهرهمندی کارکنان مناطق محروم از حقوق متناسب پایداری مالی صندوقهای بازنشستگی افزایش انگیزه کارکنان شاغل کاهش نارضایتی و ایجاد اعتماد بین بازنشستگان و دولت اقلام مشمول کسور بازنشستگی – قبل و بعد از اصلاح ماده 106 فوقالعاده مناطق محروم قبل از اصلاح: مشمول نبود بعد از اصلاح: مشمول شد اضافهکار قبل از اصلاح: مشمول نبود بعد از اصلاح: مشمول شد حقالتدریس غیرموظف قبل از اصلاح: مشمول نبود بعد از اصلاح: مشمول شد نوبتکاری قبل از اصلاح: مشمول نبود بعد از اصلاح: مشمول شد بخشی از پرداختهای رفاهی قبل از اصلاح: مشمول نبود بعد از اصلاح: مشمول شد محاسبه حقوق بازنشستگی با قانون جدید حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر، نسبت سنوات خدمت به حداکثر سابقه موثر و ضریب تطبیق متناسبسازی محاسبه میشود: فرمول: حقوق بازنشستگی = میانگین حقوق دو سال آخر * (نسبت سنوات خدمت ÷ حداکثر سابقه موثر) * ضریب تطبیق مثال: میانگین حقوق دو سال آخر: 20 میلیون تومان سابقه خدمت: 30 سال حداکثر سابقه موثر: 35 سال ضریب تطبیق: 1 حقوق بازنشستگی ≈ 20 * (30 ÷ 35) * 1 ≈ 17.14 میلیون تومان نکات مهم برای بازنشستگان بررسی حقوق و مستمری با محاسبات جدید اطلاع از مشمولیت اقلام جدید مانند نوبتکاری و اضافهکار درخواست اصلاح حقوق در صورت عدم اعمال افزایش پیگیری اخبار رسمی از سایت سازمان اداری و استخدامی کشور و رسانههای معتبر اثرات بلندمدت اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری بهبود سطح رفاه بازنشستگان و نزدیک شدن دریافتی به حقوق دوران شغلی تثبیت منابع صندوقها و افزایش پایداری مالی کاهش نارضایتی و بیاعتمادی بازنشستگان ایجاد عدالت میان کارکنان شاغل و بازنشسته افزایش انگیزه برای ادامه خدمت مقایسه وضعیت حقوق بازنشستگان قبل و بعد از اصلاح قانون متوسط حقوق بازنشستگی قبل از اصلاح: کمتر از حقوق شاغلین بعد از اصلاح: نزدیک به حقوق شاغلین اقلام مشمول کسور قبل از اصلاح: محدود به پایه حقوق و برخی فوقالعادهها بعد از اصلاح: شامل اضافهکار، نوبتکاری، حقالتدریس و بخشی از رفاهیها عدالت در پرداخت قبل از اصلاح: محدود و نابرابر بعد از اصلاح: افزایش عدالت اجتماعی قدرت خرید بازنشستگان قبل از اصلاح: کاهش محسوس بعد از اصلاح: بهبود قابل توجه تصمیم عجیب کارمندان پس از اصلاح ماده 106 بازنشستگی لایحه اصلاح ماده 106 علاوه بر افزایش معیشت بازنشستگان، میتواند با افزایش گرایش به بازنشستگی، فرصتهای شغلی جدید برای جوانان ایجاد کند. ذبیحاله سلمانی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، اعلام کرد: متناسبسازی حقوق بازنشستگان معادل 90٪ دریافتی شاغلان در قانون برنامه هفتم پیشبینی شده است و تدریجاً اجرا میشود. وی افزود: اصلاح ساختارها و کاهش 15٪ نیروی انسانی، تسهیل فرآیند خدمترسانی و نظارت بر کارآمدی نظام اداری از دیگر اهداف این لایحه است. منابع خبری خبرگزاری ایلنا/ سازمان اداری و استخدامی کشور/گزارش رسمی هیئت دولت، 25 آبان 1404/خبرگزاری اقتصادآنلاین/خبرگزاری تسنیم |