| به نقل ازفرارو با آغاز فعالیت مجدد سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی یکی از مورد انتظارترین سدان های جدید بازار ایران، مزدا EZ-6، برای اولین بار روی خط فروش قرار گرفت. این خودرو که حاصل همکاری مزدا و چانگان چین است، با شرایطی شامل قیمت علی الحساب 3 میلیارد و 600 میلیون تومان، پیش پرداخت 2.5 میلیارد تومانی و موعد تحویل 120 روزه عرضه شده است. هویت دوگانه و طراحی: وقتی پلتفرم چینی میزبان زبان طراحی کودو می شود به گزارش خودرو بانک، مزدا EZ-6 یک محصول کاملاً جدید در سبد محصولات مزدا محسوب می شود که بر پایه پلتفرم مشترک با چانگان دیپال SL03 (یا L07) توسعه یافته است. این سدان سگمنت D، با طول 4921 میلی متر، عرض 1890 میلی متر و فاصله محوری 2899 میلی متر، خودرویی کشیده و بزرگ است که مستقیماً در کلاس ابعادی خودروهایی چون تویوتا کمری قرار می گیرد. زبان طراحی و آیرودینامیک طراحان مزدا تلاش کرده اند تا زبان طراحی کودو (Kodo) را بر روی این شاسی جدید پیاده سازی کنند. نتیجه، خودرویی با چراغ های جلوی باریک و امضای نوری آشنای مزدا، بدنه ای سیال و ضریب درگ (ضریب مقاومت هوایی) بسیار پایین 0.217 است که نشان از مهندسی آیرودینامیک پیشرفته آن دارد. استفاده از دستگیره های در پنهان شونده و فرم فست بک ملایم سقف، به این ظاهر مدرن کمک شایانی کرده است. کابین و تکنولوژی داخلی در داخل کابین، EZ-6 بیشتر به سمت ترندهای مدرن چینی متمایل است تا سنت گرایی ژاپنی. داشبورد میزبان یک نمایشگر مرکزی بزرگ 14.6 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک کلاستر (صفحه کیلومتر) دیجیتال 10.2 اینچی در مقابل راننده است. مزدا EZ-6 با حذف دکمه های فیزیکی و اتکا به دستورات صوتی هوشمند و کنترلرهای لمسی، فضایی مینیمال اما فناورانه ایجاد کرده است. همچنین انتظار می رود این خودرو به سطح بالایی از سیستم های کمک راننده (ADAS) شامل رادارها، سنسورها و دوربین های متعدد مجهز باشد. مشخصات فنی مزدا EZ-6: تمرکز بر بازدهی با سیستم EREV نسخه ای از مزدا EZ-6 که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، مدل پلاگین هیبرید (PHEV) است که در دسته بندی دقیق تر، یک EREV (خودروی برقی با افزایش دهنده برد) محسوب می شود. این ساختار، یکی از بهینه ترین و جذاب ترین قوای محرکه حال حاضر در بازار است. ساختار پیشرانه هیبریدی در این سیستم، چرخ ها (در محور عقب) مستقیماً توسط یک موتور الکتریکی قدرتمند به حرکت در می آیند که حدود 215 اسب بخار قدرت تولید می کند. این یعنی EZ-6 در ذات خود یک خودروی برقی دیفرانسیل عقب (RWD) است که تجربه رانندگی متفاوتی نسبت به سدان های دیفرانسیل جلو ارائه می دهد. یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی نیز در جلو حضور دارد، اما وظیفه آن انتقال قدرت به چرخ ها نیست؛ بلکه این موتور تنها به عنوان یک ژنراتور عمل کرده و باتری ها را شارژ می کند.  باتری، برد و مصرف سوخت این خودرو از یک بسته باتری LFP با ظرفیت تقریبی 19 کیلووات ساعت بهره می برد. این باتری به تنهایی امکان پیمایش مسافتی در حدود 130 تا 160 کیلومتر (بسته به چرخه تست) را در حالت تمام برقی فراهم می کند. این میزان برد برقی برای استفاده های روزمره شهری بیش از حد کافی است. با فعال شدن موتور ژنراتور بنزینی، برد کلی خودرو به بیش از 1000 کیلومتر افزایش می یابد، که عملاً هرگونه اضطراب ناشی از اتمام شارژ (Range Anxiety) را از بین می برد و مصرف سوخت ترکیبی بسیار پایینی را ثبت می کند. تحلیل شرایط فروش و موقعیت در بازار ایران ثبت نام EZ-6 با قیمت علی الحساب 3.6 میلیارد تومان در حالی آغاز شده که تحلیل دقیقی از قیمت نهایی و جایگاه آتی آن در بازار ضروری به نظر می رسد. عنوان مبلغ (تومان) جزییات | قیمت علی الحساب | 3.600.000.000 | - | | مبلغ پیش پرداخت | 2.500.000.000 | پرداخت در مرحله اول ثبت نام | | موعد تحویل | 120 روز | (اعلامی از سوی شرکت) | با توجه به قیمت جهانی حدود 20 هزار دلاری برای این مدل و تعرفه گمرکی 15 درصدی برای خودروهای هیبریدی (و EREV)، پیش بینی می شود قیمت تمام شده نهایی برای ثبت نام کنندگان، با احتساب تمامی هزینه های جانبی، کمتر از 4.5 میلیارد تومان باشد. این تحلیل با مقایسه قیمت مزدا CX-30 (حدود 3.8 میلیارد تومان) تقویت می شود. از سوی دیگر، پیش بینی قیمت بازار آزاد این خودرو داستانی متفاوت دارد. با مقایسه با مزدا 3 مدل 2025 که قیمتی نزدیک به 5 میلیارد تومان در بازار دارد، بعید است که EZ-6 با کلاس بدنه ی بزرگتر، طراحی مدرن تر، آپشن های بیشتر و قوای محرکه بسیار بهینه تر، قیمتی کمتر از 6 میلیارد تومان در بازار آزاد داشته باشد. این شکاف قیمتی، پتانسیل سرمایه گذاری در این طرح فروش را جذاب می کند، هرچند موعد تحویل 120 روزه (که معمولاً با تأخیرهایی همراه است) ریسک هایی را نیز در بر دارد. رقبا و نتیجه گیری نهایی مزدا EZ-6 در بازار آزاد با قیمتی در حدود 6 میلیارد تومان، باید با رقبای سرسختی چون تویوتا کمری (نسخه وارداتی جدید با موتور 2000 سی سی)، هیوندای سوناتا و کیا K5 رقابت کند. همچنین در این بازه قیمتی، گزینه های کارکرده پریمیوم مانند هیوندای آزرا مدل 2019 نیز حضور دارند. در نهایت، ثبت نام مزدا EZ-6 چه برای مصرف شخصی و چه برای سرمایه گذاری، یک گزینه بسیار مطلوب ارزیابی می شود. برای مصرف کننده نهایی، این خودرو ترکیبی از اعتبار برند مزدا، طراحی چشم نواز، کابین فناورانه و قوای محرکه دیفرانسیل عقب، فوق العاده کم مصرف و قدرتمند را ارائه می دهد. برای سرمایه گذار نیز، حاشیه سود مورد انتظار قابل توجه است. با این حال، مهم ترین عاملی که موفقیت یا شکست این خودرو در بازار را رقم خواهد زد، تعداد واردات آن است. در صورت عرضه محدود، EZ-6 به یک خودروی کمیاب و گران قیمت تبدیل خواهد شد. |