| به نقل ازتسنیم، هواپیمای باری نظامی C-130 ترکیه عصر دیروز سه شنبه در هنگام بازگشت از جمهوری آذربایجان در مرز گرجستان دچار سانحه شده و سقوط کرد که در نتیجه آن 20 پرسنل نظامی آن کشته شدند. خبرگزاری آپای جمهوری آذربایجان در این خصوص اطلاعاتی از جزییات ماجرا و نیز احتمالات مطرح شده درباره سقوط این هواپیما را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، هواپیما روز گذشته در فرودگاه گنجه فرود آمده و به مدت دو ساعت در حالت انتظار در آنجا مانده است. خدمه هواپیما در این مدت، نه عرشه هواپیما را ترک کرده اند و نه از محدوده فرودگاه خارج شده اند. خدمه این هواپیما، پرسنل تعمیر و نگهداری هواپیماهای اف-16 ترکیه بودند که در رژه نظامی 8 نوامبر در باکو شرکت کرده بودند. آنها قبل از سوار شدن به هواپیما، تمام مراحل و بررسی ها را تا کوچکترین جزییات، مطابق با مقررات امنیتی فرودگاه انجام دادند. این روند همچنین توسط دوربین های امنیتی فرودگاه ضبط شده است. در داخل هواپیما هیچ گونه ماده یا دستگاه انفجاری وجود نداشته و تنها قطعات یدکی مربوط به جنگنده های F-16 حمل شده است. هواپیمای سانحه دیده مدت زیادی در حال فعالیت بوده و آخرین بار در سال 2020 تعمیر اساسی شده است. این منبع خاطرنشان کرد: مشاهدات اولیه حاکی از آن است که هیچ نشانه ای از برخورد خارجی به بدنه هواپیما وجود ندارد. پس از سقوط هواپیمای جمهوری آذربایجان در 25 دسامبر سال گذشته، بازرسی اولیه به وضوح نشان داد که بدنه هواپیما دارای سوراخ های متعددی است که در اثر ضربه خارجی ایجاد شده اند. این موضوع باعث شد تا فرضیه هدف قرار گرفتن هواپیما به عنوان یک گزینه اصلی در نظر گرفته شود. به همین دلیل، عدم وجود آثار برخورد خارجی بر بدنه C-130، احتمال هدف قرار گرفتن آن را منتفی می کند. حتی اگر فرض کنیم که در داخل هواپیما ماده یا دستگاه انفجاری وجود داشته و منفجر شده باشد، بدنه هواپیمای سانحه دیده حتماً باید آثار انفجار را نشان می داد." بنابراین، تحقیقات اولیه زمینه تمرکز بر روی دو فرضیه را فراهم می کند. اول، از آنجایی که این هواپیما مدت زیادی در حال خدمت بوده است، ممکن است خوردگی روی بدنه آن ایجاد شده باشد که دلیل جدی برای سقوط هواپیما تحت فشار زیاد در هوا است. لازم به ذکر است که در دهه 1990، یک هواپیمای هرکولس نیروهای مسلح ایالات متحده به همین دلیل سقوط کرد. فرضیه دوم این است که در هواپیماهای باری، محموله های حمل شده باید مطابق با الزامات مربوطه به طور محکم ثابت شوند. عدم رعایت این الزامات می تواند باعث جابجایی بار در اثر تلاطم یا عوامل دیگر شود و خسارات جدی در داخل هواپیما ایجاد کند، که این خود می تواند به تنهایی دلیل کافی برای وقوع سانحه باشد. لازم به ذکر است که دولت گرجستان نیز در این موضوع حساسیت نشان می دهد. |