به نقل از پدال، در شرایط کنونی بازار خودروی کشورمان که قیمت ها به صورت روزانه افزایش پیدا می کند، اگر با بودجه ای در حدود یک میلیارد تومان به دنبال خودرویی صفرکیلومتر باشید، انتخابی جز محصولات داخلی نخواهید داشت. بااین حال، همه از کیفیت نازل و مشکلات خودروهای ایرانی باخبر هستیم و به همین دلیل، برخی ترجیح می دهند با همین بودجه، سراغ خودروهای کارکرده خارجی بروند. البته این خودروها هم که حداقل پانزده سال از عمرشان گذشته، با مشکلاتی مثل کارکرد بالا، فرسودگی قطعات و از همه مهم تر، هزینه های نگهداری بالا مواجه هستند ولی بااین وجود، از دید برخی هنوز هم گزینه های بهتری نسبت به خودروهای داخلی صفرکیلومتر محسوب می شوند. ازاین رو، در ادامه قصد داریم بهترین خودروهای خارجی (وارداتی یا مونتاژی) که با بودجه ای بین 900 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان قابل خریداری هستند را معرفی کنیم. رنو مگان مدل 1389 تا 1392 قیمت: بین 950 میلیون یا یک میلیارد تومان یکی از خودروهای خوش نام و محبوبی که توسط پارس خودرو مونتاژ شد، رنو مگان بود. این خودرو ابتدا با پیشرانهٔ 1٫6 لیتری به بازار آمد اما از سال 1387 پارس خودرو عرضهٔ نسخهٔ قوی تر 2 لیتری را آغاز کرد که 136 اسب بخار قدرت و 191 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می گیرد. ازآنجایی که مگان تا سال 1393 توسط پارس خودرو مونتاژ می شد، از لحاظ فراوانی قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر خودروهای خارجی این رنج قیمتی دارد ولی از این سدان فرانسوی انتظار امکانات زیادی را نداشته باشید. همچنین نمونه های دست دوم مگان در این بازهٔ قیمتی معمولاً کارکردی بیش از 200 هزار کیلومتر دارند. نیسان ماکسیما مدل 1382 تا 1384 قیمت: بین 950 میلیون یا یک میلیارد تومان با همین بودجه می توانید سراغ یکی دیگر از خودروهای مونتاژی محبوب پارس خودرو یعنی نیسان ماکسیما بروید. این سدان ژاپنی در سال 1381 روی خط تولید پارس خودرو رفت و برای یک دهه تولید شد و حتی با وجود عرضهٔ رقبای وارداتی جدیدتر همچنان خریدار داشت. ویژگی برجستهٔ ماکسیما در این بازهٔ قیمتی، برخورداری از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 227 اسب بخار قدرت است که با هیچ کدام از خودروهای داخلی قابل قیاس نیست. ماکسیما همچنین از کابین جادار و دوام فنی مناسبی برخوردار است ولی از سوی دیگر، با بودجهٔ حدود یک میلیارد تومان باید سراغ نمونه های قدیمی اوایل دههٔ 80 بروید که کارکردی حدود 300 هزار کیلومتر یا بیشتر دارند و ممکن است هزینه های تعمیرات سنگینی روی دستتان بگذارد. مزدا 3 مدل های 1387 و 1388 قیمت: بین 950 میلیون یا یک میلیارد 200 میلیون تومان بدون شک مزدا 3 یکی از محبوب ترین خودروهای مونتاژی ایران بوده است. این خودرو که تقریباً هم زمان با مگان به ایران آمد، به لطف رانندگی اسپرت، پیشرانهٔ سرحال و کیفیت بالا خیلی زود پرفروش شد. مزدا 3 در دو نسل توسط گروه بهمن مونتاژ شد که با بودجهٔ مدنظر ما فقط امکان خرید نسل اول وجود دارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر مجهز است که 148 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و نیروی خود را به یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک تحویل می دهد. با بودجه ای تا 1٫2 میلیارد تومان می توان سراغ آخرین نمونه های مونتاژی نسل اول مزدا 3 بروید که کارکردی حدود 250 هزار کیلومتر دارند اما هنگام خرید باید دقت بالایی داشته باشید تا بعداً با هزینه های سنگین تعمیرات مواجه نشوید. مزدا 2 مدل های 1390 و 1391 قیمت: بین 950 میلیون یا یک میلیارد 100 میلیون تومان اگر با همین بودجه خواهان خودرویی مدل بالاتر و با کارکرد کمتر هستید ولی همچنان می خواهید لوگوی مزدا را روی جلوپنجره ببینید، می توانید سراغ مزدا 2 بروید. هاچ بک کوچکی که هرچند برخلاف برادر بزرگ ترش مدت کوتاهی در ایران تولید شد اما در همین مدت با استقبال مناسبی مواجه شد و هنوز هم در بازار دست دوم شرایط خوبی دارد. مزدا 2 از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می کند که با 102 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور، در حد رقبای صفرکیلومتری مثل پژو 207 است و از لحاظ امکانات هم حرفی برای گفتن ندارد ولی کیفیت ساخت بالا برگ برندهٔ اصلی آن است. هیوندای آوانته مدل های 1387 و 1389 قیمت: بین 900 میلیون یا یک میلیارد 100 میلیون تومان اگر با حدود یک میلیارد تومان محصول بزرگ تری از هیوندای می خواهید می توانید سراغ آوانته بروید. سدان خوش نامی که بین سال های 1384 تا 1391 توسط کرمان موتور مونتاژ شد و نظر خریداران زیادی را جلب کرد. آوانته در نسخه های دستی و اتوماتیک در ایران مونتاژ شد که هردو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 143 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور مجهز هستند. استهلاک پایین، سواری عالی و کیفیت مناسب از نقاط قوت آوانته هستند ولی نمونه های دست دوم آن معمولاً کارکرد بالایی بین 250 تا بیش از 300 هزار کیلومتر دارند. البته با حدود یک میلیارد می توان سراغ نمونه های دستی مدل بالاتر و با کارکرد کمتری رفت. کیا سراتو مدل 2008 و 2009 قیمت: بین 950 میلیون یا یک میلیارد 200 میلیون تومان کیا سراتو سابقهٔ زیادی در بازار کشورمان دارد و همهٔ نسل های آن را در ایران دیده ایم. این خودرو زمانی که نسل دومش توسط سایپا مونتاژ شد به شهرت بیشتری در ایران دست یافت اما در حال حاضر با حدود یک میلیارد تومان نمونه های مونتاژی سایپا را نمی توان خرید و باید سراغ نسل اول سراتو بروید که به صورت محدود در مدل های 2008 و 2009 توسط اطلس خودرو به صورت وارداتی در کشورمان عرضه شد و خیلی شناخته شده نیست. این سدان کره ای به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر با 143 اسب بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور در کنار یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است. نسل اول سراتو کیفیت بالا و استهلاک نسبتاً پایینی دارد اما قطعات یدکی آن به فراوانی خودروهای پرفروش تری مثل مگان و مزدا 3 نیست. تویوتا یاریس مدل 2008 و 2009 قیمت: بین 900 میلیون یا یک میلیارد 150 میلیون تومان نسل دوم تویوتا یاریس در نسخه های هاچ بک و سدان در مدل های 2008 تا 2011 به ایران آمد. یکی از مشکلات این خودرو غیر از طراحی عجیب صفحه آمپر که در میانهٔ داشبورد قرار گرفته بود، امکانات اندک حتی در فول ترین نسخه در قیاس با خودروهای آن زمان بود. علاوه بر این، یاریس از پیشرانه 1٫3 لیتری ضعیفی استفاده می کند که تنها 87 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. بااین حال، استهلاک و مصرف سوخت پایین، کیفیت ساخت بالا و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک از نقاط قوت یاریس در قیاس با خودروهای داخلی صفرکیلومتر مثل شاهین و تارا دستی است. هم اکنون با بودجه ای تا 1٫2 میلیارد تومان می توان یاریس سدان مدل 2009 با کارکرد زیر 200 هزار کیلومتر پیدا کرد. |