به گزارش پارسینه به نقل از اقتصاد ایرانی، مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاع داد که در نخستین مرحله این طرح، تعداد 20 میلیون و 937 هزار و 146 خانوار در این طرح شرکت کردند و از این تعداد، 18 میلیون و 467 هزار و 336 مورد تراکنش موفق ثبت شده است. این آمار مشارکت 88 درصدی خانوارها را نشان می دهد که به خرید 20 میلیون و 937 هزار کالا منجر شده است. از بین اعتبار اختصاص یافته، که بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان (25 همت) است، حدود 22 همت مصرف شد که معادل 90 درصد کل اعتبار است. در این مرحله، کالاهایی مانند حبوبات با سهم 23.2 درصدی در صدر خریدها قرار گرفتند، در حالی که ماکارونی کمترین میزان خرید را به خود اختصاص داد. رکورد جدید در مرحله دوم؛ تأمین نیاز 96 درصد از خانوارها در دومین مرحله طرح، تعداد خانوارهای واجد شرایط به 20 میلیون و 942 هزار و 43 خانوار افزایش یافت و در نهایت 20 میلیون و 177 هزار تراکنش موفق صورت گرفت. به گفته دبیری، این مرحله با مشارکت 96 درصد خانوارها، به بالاترین سطح مشارکت در تمامی مراحل اجرای طرح دست یافت. در این مرحله نیز میزان خرید موفق به عدد 26 میلیون و 563 هزار رسید و تمامی اعتبار تخصیص یافته که 25 همت بود، مصرف شد. حبوبات با سهم 23.4 درصد همچنان پیشتاز خریدها بودند، در حالی که تقاضا برای ماکارونی کمترین میزان را نشان داد. مرحله سوم؛ مصرف بیشتر و برنج در صدر انتخاب مرحله سوم طرح با رشد تعداد خانوارهای مشمول مواجه شد و تعداد آنها به 21 میلیون و 379 هزار و 248 خانوار افزایش یافت. در این مرحله، مجموعاً 19 میلیون و 672 هزار و 387 تراکنش موفق ثبت شد. نرخ مشارکت خانوارها در این مقطع به 92 درصد رسید و تعداد خریدهای موفق 22 میلیون و 298 هزار مورد بود. از 25 همت اعتبار اختصاص یافته، حدود 24 همت مصرف شد که برابر با 96 درصد کل اعتبار است. در این دوره، برنج با سهم 22.55 درصد، پراستفاده ترین کالای خریداری شده بود و در نقطه مقابل، ماست کمترین میزان خرید را داشت. چهارمین مرحله تا آبان ادامه دارد دبیری در خصوص جزییات مرحله چهارم که تا پایان آبان 1404 در جریان است، اظهار کرد: تعداد خانوارهای مشمول این مرحله به عدد 21 میلیون و 570 هزار و 336 خانوار رسیده و تاکنون 18 میلیون و 923 هزار و 715 مورد تراکنش موفق انجام شده است. مشارکت تا این لحظه به 87 درصد رسیده و خریدهای موفق به 20 میلیون و 835 هزار و 777 مورد بالغ شده است. اعتبار این مرحله که در مجموع 25 همت و 555 میلیارد تومان است، تاکنون به میزان 23 همت مصرف شده که معادل 93 درصد اعتبار می باشد. برنج با سهم 25.9 درصد همچنان محبوب ترین کالا در خریدها بود، در حالی که ماکارونی پایین ترین تقاضا را ثبت کرد. جمع بندی نهایی؛ مصرف عمده اعتبار طرح تا به امروز به گفته دبیری، تا پایان مهرماه امسال، از مجموع 11 همت اعتبار اختصاص یافته به طرح کالابرگ الکترونیکی ، تاکنون 98.8 درصد از آن مصرف شده است. وی همچنین اشاره کرد که آمار کلی این طرح تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد و با توجه به روند موجود، پیش بینی می شود در هفته های آتی شاهد افزایش میزان مصرف اعتبار و مشارکت خانوارها باشیم. براساس آمارهای دریافت شده، این طرح توانسته است از منظر جذب مشارکت خانوارها و بهینه سازی مصرف اعتبارات، عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. انتظار می رود با ادامه این طرح، گامی اساسی در پشتیبانی از معیشت خانواده های ایرانی برداشته شود، به ویژه آن که شرایط اقتصادی فعلی کشور نیاز به چنین اقداماتی را ضروری تر کرده است. |