به نقل از اقتصادآنلاین از پدال، ساینا وانت احتمالا با نام سایپا 252 تولید می شود. این مدل، پیشرانه و تجهیزات پراید خواهد داشت تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار خودروسازی ایران باشد در حالی که خودروسازی جهان به سمت تولید وانت های قدرتمند با پیشرانه های هیبریدی و الکتریکی می رود، سایپا همچنان بر موتور قدیمی M13 تاکید دارد و پلتفرم ناخوشایندش را رها نمی کند. این سنت خجالت آور، حالا با محصولی جدید به نام وانت ساینا ادامه خواهد داشت. سایپا تصمیم دارد سدان ساینا را با اعمال تغییراتی، به یک وانت سبک وزن و کم توان تبدیل کند تا آن را در کنار محصولاتی مانند سایپا 151 و آریسان بفروشد. در ابتدا طرح هایی برای تولید وانت بر پایه مدل های سهند یا اطلس مطرح شده بود، اما در نهایت پلتفرم ساینا به عنوان گزینه اصلی انتخاب شد. حتی در سال 1401 تصاویری از سهند وانت با نام سایپا 251 به رسانه های رسید، اما این پروژه هیچ گاه تولید نداشت. محصول جدید سایپا فعلاً با نام های ساینا وانت یا سایپا 252 شناخته می شود. انتشار اخبار مربوط به این پروژه پرسش هایی را نیز به همراه داشته است؛ از جمله اینکه آیا افزودن نسخه وانت یک سدان قدیمی می تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد یا اینکه این پروژه نیز تکرار همان فرمول قدیمی خودروسازی ایران در بازتولید مدل های سالخورده است؟ مشخصات فنی وانت ساینا ساینا وانت از همان پیشرانه 1.3 لیتری M13 با توان 70 اسب بخار و گشتاور 112 نیوتن متر استفاده خواهد کرد؛ موتوری که سال هاست در محصولات اقتصادی سایپا به کار می رود. هرچند صحبت هایی از به روزرسانی این موتور شده، اما تاکنون جزییات فنی جدیدی منتشر نشده است. مهم ترین تفاوت وانت ساینا با سایپا 151 در ظرفیت حمل بار آن است. این وانت بنابه ادعای واهی، قادر خواهد بود حدود 650 کیلوگرم بار جابه جا کند؛ یعنی حدود 150 کیلوگرم بیشتر از پراید وانت. البته این افزایش ظرفیت بدون افزایش توان موتور صورت می گیرد و همچنان گیربکس 5 سرعته دستی روی آن نصب خواهد شد. رسانه ی پدال، صحت این اطلاعات را تایید نمی کند و شرایط گفته شده را باتوجه به ساختار فنی ساینا، غیرممکن می بیند. امکانات و تجهیزات طراحی داخلی ساینا وانت نسبت به سایپا 151 کمی مدرن تر و ارگونومیک تر خواهد بود، اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی عرضه می شود. از جمله تجهیزات اعلام شده می توان به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد. این سطح امکانات در مقایسه با استاندارد جهانی وانت های کوچک، در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد. پروژه ساینا وانت بیش از آنکه یک محصول کاملاً جدید باشد، ادامه مسیری آشناست: استفاده از پلتفرم های قدیمی برای ارائه ظاهری تازه و حفظ توازن مالی شرکت. هرچند از دید سایپا این اقدام منطقی به نظر می رسد، اما واکنش بازار به چنین محصولی همچنان با ابهام همراه است.    |