به نقل از خبرآنلاین، این عروسک ها که اخیراً جنجال زیادی به پا کرده اند، عروسک های فیجت ضد استرسی با نام های مرتضی و مرضیه هستند. این عروسک ها معمولاً به شکل حیواناتی مانند گوریل بدنساز، میمون یا خوک طراحی شده اند و به عنوان ابزاری برای کاهش استرس (مثلاً فشردن یا کتک زدن) تبلیغ می شوند. دلیل توهین آمیز بودن: ⦁ نام مرتضی لقب امام علی (ع) و مرضیه لقب حضرت فاطمه (س) است. ⦁ استفاده از این نام های مقدس برای عروسک هایی با شکل حیوانات نجس یا نماد تحقیر (مانند خوک، میمون و گوریل) و برای کتک خوردن یا له شدن، از نظر کاربران و مقامات توهین به مقدسات شیعه تلقی شده است. ⦁ این عروسک ها در آستانه ایام فاطمیه عرضه شدند که حساسیت مذهبی را افزایش داد. ایسنا نوشت: این عروسک ها در پلتفرم های آنلاین مثل دیجیکالا، باسلام و اینستاگرام عرضه می شوند و عناوینی مثل عروسک کتک خور یا فیجت گوریل شنی دارند. فروشندگان مدعی اند این محصولات برای کاهش استرس مفیدند، اما توجهی به بار معنایی مذهبی نام ها ندارند. واکنش ها و اعتراضات: ⦁ کاربران در شبکه های اجتماعی کارزارهایی را برای برخورد قانونی به راه انداختند و هزاران نفر طومار امضا کردند. ⦁ دادستانی تهران دستور داد عوامل پشت صحنه تولید، توزیع و تبلیغ این عروسک ها شناسایی و پرونده آنها به قوه قضاییه ارجاع شود. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد بیشتر فروشندگان اطلاعی از ماهیت این محصولات ندارند، اما باید جریان پشت آن پیگیری شود. |