بلاتکلیفی و عدم وجود راهبرد مشخص، اصلیترین چالش صنعت خودروسازی کشور می باشد.
مدیر عامل شرکت کرمان موتور در نشست ماهیانه مدیران عامل صنایع خودروسازی کرمان از تلاش این مجموعه بر حفظ سرمایه انسانی خبر داد و با اشاره به چالش های صنعت خودروسازی کشور، بر ضرورت بازنگری در سیاست ها تأکید و راهکارهایی برای برون رفت از بحران جاری در صنعت ملی خودروسازی ارائه نمود. سامان فیروزی، با انتقاد از بلاتکلیفی و عدم وجود راهبرد مشخص برای صنعت خودرو در کشور، عدم وجود رقابت در صنعت خودرو و ناتوانی دولت در تصمیم گیری را مهم ترین دلایل عقب ماندگی و عدم رضایت تمام ذی نفعان این صنعت ذکر کرد. فیروزی با اشاره به توقف واردات خودرو توضیح داد: تعرفه واردات خودرو در لایحه بودجه سال 1404 بدون توجه به فناوری و نوع قوای محرکه و ارزش خودرو 100% تعیین می شود. اگر همه خودرو ها با این شرط وارد شوند، نتیجه آن افزایش 40 درصدی قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود و لذا به همین علت امروز شاهد درگیری و نامه نگاری ها بین مجلس، دولت و دیوان عدالت و ... هستیم و در نهایت همین مسائل موجب شده تا هیچ خودرویی ثبت سفارش نشده و همه طرفین متضرر می شوند. مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اثرات منفی قیمت گذاری دستوری، تصریح کرد: شورای رقابت با توجیه وجود انحصار در کلِ بازار خودرو و نه فقط بخشی از بازار، در بهمن 1401 وارد شده و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را بر اساس ضوابط قیمت گذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت ها مصوب می کند. تحت تاثیر این ضوابط (تثبیت قیمت ها) ورشکستگی برای تولید کنندگان موج می زند. دستورالعملی که در عمل و اجرا تمام فعالان این صنعت را به مرز ورشکستگی و تعدیل نیرو رسانده است، حتما ایراد دارد. فیروزی با مطرح کردن سوال "آیا طی این دو سال، انحصار کمتر و یا رفع شد؟" توضیح داد: اگر آمار تولید خودروسازان در شش ماه اول 1402 و شش ماه اول 1404 را مقایسه کنید، متوجه نتایج این تصمیم می شوید. زمانی که دولت تصمیم نمی گیرد و وزارت صمت کاملا منفعلانه عمل می کند، دستگاه های مختلف ورود می کنند؛ کمیته و هیات تشکیل می دهند و تصمیم گیری چندین برابر سخت تر می شود. فیروزی ادامه داد: امروز در نهایت همان طور که اتفاق افتاده، یک صنعتی داریم که هر پنج ذی نفع آن یعنی مشتریان، تامین کنندگان، پرسنل، دولت و سهامداران ناراضی هستند که نکته قابل تأملی است. مدیر عامل کرمان موتور با بیان اینکه رشد و نوآوری در صنعت خودرو مهم ترین شاخص برای توسعه و موفقیت بنگاه ها در این صنعت است، اضافه کرد: از یک سو قوانین بسیار مدرن و مترقی برای توسعه نوآوری و فناوری مانند قانون حمایت از تولید دانش بنیان تدوین کرده و در آن مشوق هایی مانند اعتبارات مالیاتی برای سرمایه گذاری در این امور و یا صندوق های سرمایه گذاری در نظر می گیرم ولی از سوی دیگر اجازه نمی دهیم سودی نصیب تولید کننده شود تا بیاید در این حوزه سرمایه گذاری کند. فیروزی راه حل این مشکلات و چالش ها را ایجاد رقابت واقعی و رفع تمام موانع محدود کننده در این صنعت ذکر کرد و افزود: اگر واردات خودرو بر اساس قانون با تعرفه معقول و پایه حدود 35 تا 40 درصد و قطعات با تعرفه حدود 25 تا 30 درصد انجام شود، در نهایت نقش یکسان سازی میان محیط کسب و کار داخل و خارج برقرار می شود. البته این امر برای امسال نیز نیازمند مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا خواهد بود. همچنین تخصیص 25 الی 30 درصد از سهمیه ارز کل صنعت خودرو برای واردات در توسعه این صنعت کمک کننده و موثر خواهد بود. وی ادامه داد: انتظار می رود دولت، وزارت صمت و سایر نهادها در موضوعاتی مانند استانداردهای محصول و مسائلی از این قبیل، برخورد یکسان داشته و در کنار آن تمام محدودیت های تولید کنندگان خودرو از جمله قیمت گذاری را حذف و شرایط رقابت را فراهم سازند. در این صورت مشاهده خواهید کرد که تمام ذی نفعان این صنعت از این حالت نارضایتی خارج شده و صنعتی رو به رشد و شکوفا خواهیم داشت. در غیر اینصورت مانند صنایع انرژی، آب و... دچار ناترازی و ورشکستگی های مزمن خواهیم شد.
در نشست شصتم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که با هدف بررسی گزارش جدید درباره فعالیت شرکتهای درگیر در شهرکسازی رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی فلسطین برگزار شد،
دولت اعلام کرد بسته معیشتی جدید به 8 دهک درآمدی تعلق میگیرد. در این گزارش جزییات مبلغ، شرایط دریافت و جدول حمایت خانوارها را بخوانید. در شرایطی که فشارهای اقتصادی و بازگشت تحریم ها بر زندگی مردم سایه انداخته است،
هر بار که زمزمه فعالسازی این مکانیسم به گوش میرسید، بازار ارز و طلا ملتهب میشد، قیمت کالاهای اساسی بالا میرفت و فضای نگرانی در جامعه گسترش مییافت.
بر اساس گزارش وزیر امورخارجه، ایران در نیویورک اعلام آمادگی کرد تا با حضور سه کشور اروپایی، آژانس و ویتکاف جلسه داشته باشد ولی از طرف آنها مورد پذیرش قرار نگرفت و یا اینکه در جلسات حضور پیدا نکردند.
دیروز سرهنگ بازنشسته ارتش اسراییل رونن کوهن تصویری را از نتانیاهو که گفته میشود از پنجره هتلی در نیویورک گرفته شده، به اشتراک گذاشت که آن را بسیار نگرانکننده توصیف کرد.
در حالی که بر اساس مصوبات ستاد احیا قرار بود سطح زیرکشت حداقل 40 درصد کاهش پیدا کند تا منابع آبی به سمت دریاچه ارومیه هدایت شوند، آمارها نشان میدهد که نهتنها کاهش نیافت بلکه سطح زیرکشت 140 هزار هکتار هم افزایش داشت.