به نقل از فارس، از ابتدای سال جاری تا پایان تابستان، حدود 13 میلیون نفر به سینما رفتند و مجموع فروش گیشه به حدود یک همت رسید. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه سال گذشته، سینماها 16 میلیون مخاطب و حدود 900 میلیارد تومان فروش داشتند؛ به عبارت دیگر، امسال با کاهش نزدیک به سه میلیون نفر مخاطب مواجه بوده ایم. سال گذشته فیلم تگزاس 3 در شش ماهه نخست بیش از چهار میلیون مخاطب جذب کرد، اما امسال صدرنشین جدول، فیلم پیرپسر با یک میلیون و 915 هزار مخاطب است که به سختی جایگاه اول را حفظ کرده و به زودی به رتبه دوم سقوط خواهد کرد. وقتی یک فیلم با سالن های خالی همچنان باقی می ماند، نتیجه اش محروم شدن فیلم های دیگر از فرصت اکران است. ده ها اثر سینمایی در صف نمایش می مانند یا با چند سانس محدود و پراکنده روی پرده می روند، در حالی که پیر پسر روزانه نزدیک به هزار سانس اشغال می کند. حتی اگر فرض کنیم این فیلم واجد ارزش سینمایی است، تداوم چنین شرایطی مصداق آشکار انحصار و بی عدالتی در چرخه اکران است. مهندسی گیشه و تردیدهای جدی الگوی فروش بلیت در برخی سالن ها ــ پر شدن ردیف های آخر در سالن های خالی ــ نشان می دهد آمار فروش به شکل غیرطبیعی بالا نگه داشته می شود. این روند اگرچه می تواند فیلم را به ظاهر در مدار اکران نگه دارد، اما در عمل اعتماد مخاطب به آمار رسمی را از بین می برد و شفافیت سینما را زیر سؤال می برد. افزایش فروش امسال بیش از هر چیز ناشی از رشد قیمت بلیت بوده است چرا که سال گذشته قیمت بلیت 80 هزار تومان اما امسال 110 هزار تومان است. با این حال، همچنان سه شنبه ها که بلیت ها با تخفیف 50 درصدی عرضه می شوند، پرفروش ترین روزهای سینما به شمار می روند. شش ماهه نخست سال جاری برای سینمای ایران، دوره ای پر از اوج و فرود در ژانرهای مختلف، به ویژه فیلم های اجتماعی و کمدی بود. در این مدت، علاوه بر فیلم های تازه تولید، بخشی از آثاری که در سال های گذشته به دلایل مختلف امکان اکران پیدا نکرده بودند نیز روی پرده رفتند. اما ترکیب این دو فصل کمدی محور بود البته که در ادامه سال هم کمدی ها صدرنشین و پرفروش ترین فیلم های سال می شوند. با این حال، تجربه نیمه نخست سال نشان داد که نه کمدی ها توانسته اند موفقیت خیره کننده سال های گذشته (مانند تگزاس 3) را تکرار کنند و نه آثار اجتماعی به اندازه کافی توجه عمومی را جلب کرده اند. این وضعیت بیانگر نوعی توازن شکننده است: کمدی ها هنوز پرفروش ترند، اما تداوم رکود کیفی و اشباع موضوعی می تواند مخاطب را دل زده کند. پنج فیلم پرفروش نیمه نخست سال 1403 به ترتیب عبارت اند از: 1. پیرپسر به کارگردانی اوکتای براهنی با بیش از یک میلیون و 915 هزار مخاطب و فروش 171 میلیارد تومان 2. مرد عینکی ساخته کریم امینی با بیش از یک میلیون و 840 هزار مخاطب و فروش 142 میلیارد تومان 3. صددام اثر پدرام پورامیری با یک میلیون و 686 هزار مخاطب و فروش 134 میلیارد تومان 4. دایناسور با بیش از یک میلیون و 305 هزار مخاطب و فروش 106 میلیارد تومان 5. زن و بچه به کارگردانی سعید روستایی با یک میلیون مخاطب و فروش 88 میلیارد تومان |