به گزارش پارسینه اسراییل تاکنون خرید چهار فروند KC-46 را تصویب کرده اما همچنان به ناوگان رو به کاهش هواپیماهای بویینگ 707 متکی است. جنگ 12 روزه اوایل سال علیه ایران، پرسش های جدی درباره ظرفیت سوخت رسانی هوایی اسراییل ایجاد کرد، تا جایی که دولت آمریکا ناچار شد شایعه ارائه پشتیبانی اضافی توسط نیروی هوایی خود را تکذیب کند. سرتیپ امیر بارام، مدیرکل وزارت دفاع اسراییل، در همین رابطه گفت: پنجمین و ششمین هواپیمای KC-46 بازوی استراتژیک دوربرد ارتش را تقویت خواهد کرد و امکان می دهد نیروی هوایی اسراییل با قدرت و دامنه بیشتری به صحنه های دوردست دست یابد. جزییات قرارداد و ابعاد مالی وقاحت جدید بویینگ برنامه نوسازی اعلام شده شامل خودروهای زرهی جدید و پهپادهای FPV نیز می شود. خرید KC-46 پس از تأیید کمیته وزارتی تدارکات دفاعی پیش خواهد رفت. ارزش این قرارداد حدود 500 میلیون دلار گزارش شده و هزینه آن از محل کمک های مالی آمریکا تأمین خواهد شد. وزارت دفاع اسراییل همچنین تاکید کرد که هواپیماهای جدید با سامانه های اسراییلی تجهیز شده و متناسب با نیازهای عملیاتی نیروی هوایی اسراییل تغییر خواهند یافت.  ایدو نحیوشطان، رییس بویینگ اسراییل، نیز در گفت وگویی افزود: بویینگ به شراکت دیرینه خود با اسراییل افتخار می کندو پیشرفته ترین قابلیت چندمنظوره سوخت رسانی هوایی را در جهان در اختیار نیروی هوایی اسراییل خواهد گذاشت. پیشینه خرید و روند تأمین بازگشت به سال 2020 نشان می دهد که وزارت خارجه آمریکا فروش احتمالی هشت فروند KC-46A به اسراییل را با ارزش کلی حدود 2.4 میلیارد دلار تصویب کرده بود. سازمان همکاری های امنیتی دفاعی آمریکا (DSCA) در آن زمان اعلام کرد: ایالات متحده متعهد به امنیت اسراییل است و کمک به توسعه و حفظ توان دفاعی اسراییل برای منافع ملی آمریکا حیاتی است.  یک سال بعد اسراییل رسماً نخستین سفارش KC-46 را تصویب کرد و حتی درباره دریافت سریع تر دو فروند نخست از سفارش موجود نیروی هوایی آمریکا مذاکره داشت. سرانجام در سال 2022، وزارت دفاع آمریکا قراردادی به ارزش 930 میلیون دلار با بویینگ برای تأمین چهار فروند KC-46 امضا کرد و قرار است این هواپیماها تا پایان 2026 تحویل شوند. با وجود مشکلات فنی شناخته شده این مدل در خدمت نیروی هوایی آمریکا، افزایش خرید از سوی اسراییل نشان دهنده اعتماد به این برنامه است و بدون شک برای بویینگ نیز موفقیتی بزرگ در مسیر فروش خارجی محسوب می شود. ضرورت جایگزینی ناوگان قدیمی هیچ تردیدی وجود ندارد که نیروی هوایی اسراییل به جانشین برای ناوگان 707 نیاز دارد؛ هواپیماهایی که در اسراییل با نام رئم (اوریکس به زبان عبری) شناخته می شوند. این ناوگان از سال 1979 وارد خدمت شد و بدنه های 707-300 جایگزین مدل های قدیمی تر شدند. این هواپیماها در ابتدا از خطوط هوایی تجاری خریداری شده و سپس در داخل اسراییل برای سوخت رسانی هوایی تغییر کاربری یافتند. علاوه بر مأموریت سوخت رسانی، 707ها نقش حیاتی به عنوان ایستگاه فرماندهی و کنترل (C2) و گره ارتباطی دارند. آن ها با سامانه ارتباطات ماهواره ای تجهیز شده اند تا ارتباط ایمن و فراتر از خط دید با جنگنده های تاکتیکی مانند F-15 و F-16 و همچنین مراکز فرماندهی دوردست برقرار کنند؛ قابلیتی که برای عملیات های تهاجمی دوربرد حیاتی است. اشاره به تجهیز KC-46 با سامانه های اسراییلی احتمالاً به همین نوع تغییرات ارتباطی و فرماندهی اشاره دارد. براساس اطلاعات موجود، اسراییل در حال حاضر بیش از هفت فروند 707 سوخت رسان در خدمت ندارد. تصاویر ماهواره ای از پایگاه هوایی نواتیم در اواخر سال گذشته تنها پنج فروند از این هواپیماها را نشان می دهد. |