به نقل از اقتصادایرانی، کرامت ویس کرمی با اشاره به اجرای طرح توسعه خودروهای دوگانه سوز در کشور، اعلام کرد که دو روش تولید کارخانه ای و تبدیل کارگاهی برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است. وی تأکید کرد که در حال حاضر دو قرارداد با خودروسازان داخلی منعقد شده که نتیجه آن تولید 55 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت دوگانه سوز خواهد بود. طبق برآوردهای انجام شده، این اقدام توانایی کاهش مصرف 330 میلیون لیتر بنزین در طول یک سال را دارد. ویس کرمی در توضیح هزینه دوگانه سوز کردن خودروها بیان کرد که مردم هیچ گونه هزینه ای برای این تبدیل نمی پردازند. وی همچنین توضیح داد که مالکان خودروهای عمومی مانند تاکسی ها، وانت ها و خودروهای خدماتی حمل ونقل آنلاین می توانند با ثبت نام در سامانه gcr.niopdc.ir از این خدمات بهره مند شوند. خودروهای شخصی مدل سال 1397 به بالا نیز واجد شرایط ثبت نام هستند و عملیات تبدیل به صورت رایگان در 340 کارگاه فعال کشور انجام می شود. سهولت بهره گیری از ظرفیت گاز طبیعی و تأثیر ملی وی با اشاره به عرضه بیش از 110 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور از سال 1383 تاکنون اعلام کرد که این مقدار موجب صرفه جویی معادل 110 میلیارد لیتر بنزین شده است. وی همچنین افزود که اکنون حدود 4 میلیون و 200 هزار خودرو دوگانه سوز فعال در کشور وجود دارد که این عدد نشان دهنده توان بالا برای عرضه روزانه بیش از 35 میلیون مترمکعب سی ان جی در جایگاه ها است. ویس کرمی همچنین تأکید کرد که هدف اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزایش خودروهای دوگانه سوز است. این تلاش می تواند علاوه بر صرفه جویی اقتصادی در مصرف بنزین، تأثیرات مثبتی بر محیط زیست و کیفیت زندگی مردم داشته باشد. توسعه قراردادهای تولید خودروهای دوگانه سوز ویس کرمی به قراردادهای تازه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اشاره کرد و گفت که قرارداد تولید 25 هزار خودروی دوگانه سوز به ارزش 15 میلیون دلار با ایران خودرو به امضا رسیده است. این طرح شامل تولید خودروهای وانت و سواری خواهد بود که با تحقق آن، مصرف بنزین سالانه به میزان 150 میلیون لیتر کاهش خواهد یافت. افزون بر این، قرارداد دیگری نیز با زامیاد برای تولید 30 هزار دستگاه وانت دوگانه سوز منعقد شده است. مجموع این دو قرارداد موجب صرفه جویی سالانه 330 میلیون لیتر بنزین خواهد شد. وی همچنین توضیح داد که هزینه تبدیل خودرو به دوگانه سوز به خاطر صرفه جویی حاصل در مصرف بنزین تأمین شده و مالکان هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند. سهمیه سوخت نیز پس از تبدیل خودرو با کاهش سهمیه بنزین یارانه ای بهینه تر تنظیم می شود. ظرفیت تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز ویس کرمی درباره ظرفیت موجود کشور بیان کرد که 340 کارگاه فعال در سراسر ایران قادرند روزانه بیش از 1000 خودرو را به دوگانه سوز تبدیل کنند. وی تأکید کرد که با اطلاع رسانی مناسب، می توانیم مردم بیشتری را ترغیب به استفاده از این فرصت کنیم. |