آندرهآ استلا، مدیر تیم فرمول یک مکلارن در ستایش عملکرد خارقالعاده تیمش طی فصل 2025 اذعان کرد از میزان سلطهای که این تیم تاکنون بر رقابتها داشته، شگفتزده شده است. او ضمن تقدیر از تلاشهای یکپارچه تمامی اعضای تیم از دستاوردهای آنان در این فصل ابراز رضایت کرد.
تیم مکلارن که مقر اصلیاش در ووکینگ قرار دارد، فصل 2025 را با قدرتی بیسابقه آغاز کرده و تا اینجای کار با کسب 559 امتیاز صدرنشین بلامنازع جدول ردهبندی تیمهاست. این امتیاز بیش از دو برابر تیم دوم جدول یعنی فراری با 260 امتیاز است؛ در حالی که مرسدس و ردبول به ترتیب با 236 و 194 امتیاز رتبههای سوم و چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
در این میان، اسکار پیاستری و لاندو نوریس، زوج موفق و جوان مکلارن رقابت نزدیکی برای کسب عنوان قهرمانی رانندگان دارند. این دو تا اینجای فصل، 11 پیروزی از 14 مسابقه گرندپری را میان خود تقسیم کردهاند و تنها 9 امتیاز آنها را در صدر جدول رانندگان از هم جدا میکند؛ فاصلهای که نوید رقابتی تماشایی در ادامه فصل میدهد.
با در پیش بودن 10 مسابقه دیگر پس از تعطیلات تابستانی ماه آگوست، به نظر میرسد رقابت برای عنوان قهرمانی رانندگان به دوئلی تمامعیار میان پیاستری و نوریس تبدیل شده است. در این میان، استلا با صراحت اعلام کرده که خود نیز از سطح تسلط تیم پاپایا در سال 2025 غافلگیر شده است.

استلا در نشست خبری مدیران تیمها در حاشیه گرندپری مجارستان گفت: راستش را بخواهید، از این سطح از رقابت و پیشرفت شگفتزدهام. سال گذشته وقتی درباره میزان تلاشی که باید برای توسعه خودروی 2024 صرف کنیم صحبت میکردیم، هدفمان جاهطلبانه بود. میخواستیم از آن وضعیت غیرقابل پیشبینی هفتههایی که نمیدانید چه کسی برنده خواهد شد، عبور کنیم و میدانستیم که باید چیزی فراتر از یک پیشرفت معمولی ارائه دهیم.
استلا در ادامه تأکید کرد که تیم مکلارن با اتخاذ رویکردی تهاجمی در زمینه نوآوری موفق شد خودرویی کاملاً متفاوت و پیشرو به نام MCL39 را طراحی کند: رویکرد ما به نوآوری بسیار تهاجمی بود. MCL39 واقعاً خودرویی نوآورانه است. البته از منظر مهندسی نگرانیهایی داشتیم که آیا میتوانیم راهحلهایی که طراحی کردهایم را عملی کنیم یا نه اما وقتی دادهها و شبیهسازیها را بررسی کردیم، ابتدا فکر میکردیم که شاید این هم کافی نباشد.
مدیر تیم مکلارن در ادامه به نقش ارتقاءهای فنی و بهروزرسانیهای پیدرپی در موفقیتهای اخیر تیم اشاره کرد: در ابتدای فصل، عملکرد ما کافی نبود اما در ادامه مجموعهای از ارتقاهای مؤثر باعث شد سطح رقابتپذیری خودرو به طور محسوسی افزایش یابد. برخلاف گذشته که معمولاً ارتقاها در قالب یک پکیج بزرگ عرضه میشدند، در این فصل شاهد ارتقاهای تدریجی و مستمر بودیم که اگر تمام آنها را در یک مسابقه اعمال میکردیم، شاید از آن به عنوان یک ارتقاء بزرگ یاد میشد.

او افزود: در سه یا چهار مسابقه آخر پیش از تعطیلات تابستانی قطعات جدید زیادی به خودرو اضافه شد. همین ارتقاهای مداوم باعث شدند که در این چند رقابت اخیر مکلارن به طرز چشمگیری رقابتیتر ظاهر شود.
استلا همچنین با اشاره به تجربههای گذشتهاش در فراری که طی سالهای موفقیتآمیز این تیم در کنار میشائیل شوماخر، کیمی رایکونن و فرناندو آلونسو فعالیت میکرد، به مقایسه روند پیشرفت مکلارن در سالهای اخیر پرداخت: مقایسه عملکرد تیمها در طول فصلها همیشه دشوار است. شرایط متفاوت است، تیمها متفاوت هستند و حتی خود من نیز در نقشهایی بسیار متفاوت حضور داشتم. بنابراین، زاویه دید و مسئولیتهایم در آن زمان با امروز قابل مقایسه نیست.
او در ادامه به دو ویژگی منحصربفرد پیشرفت مکلارن اشاره کرد: اگر بخواهم دو ویژگی خاص از روندی که در مکلارن طی کردهایم را انتخاب کنم، یکی سرعت پیشرفت ماست. سرعتی که حتی از تجربهام در فراری نیز فراتر رفته است و دوم اینکه در این مسیر خبری از یک سوپراستار واحد نیست. این واقعاً یک تلاش تیمی است، از مهندسان گرفته تا رانندگان. این همدلی و یکدستی، وجه تمایز ماست.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم |