به نقل از فرارو؛ بازار خودروهای وارداتی که ایران روزها در تصرف برندهای کمتر شناخته شده است، به زودی شاهد یک نام سرشناس خواهد بود. راسا موتور خاورمیانه این بار در کنار محصولات سوزوکی، جی ای سی و تویوتا سراغ واردات مرسدس بنز EQE 500 SUV رفته است. مرسدس بنز EQE را باید در قد و قواره مرسدس GLE ارزیابی کرد. خودرویی که رقیب سرسخت خودروهایی چون تسلا مدل S، ب ام و iX 50 و پورشه تایکان است. از آنجایی هم که هیچ یک از این رقبا در کشور حضور ندارند، کار بازاریابی راسا موتور ساده تر خواهد بود. قیمت بنز برقی EQE در بازار آمریکا حدود 70 هزار دلار است. این خودرو لوکس ممکن است با قیمت پایه 10 میلیارد تومان وارد کشور شود. بنز برقی EQE با چه مشخصاتی وارد کشور می شود؟ راسا موتور در صدد واردات مرسدس بنز برقی EQE از طریق سامانه جانبازارن به کشور است. نسخه وارداتی EQE مدل دو موتوره با 402 اسب بخار قدرت و 858 نیوتن متر گشتاور است که آن را به قدرتمندترین شاسی بلند بازار ایران بدل خواهد کرد. باتری 96 کیلووات ساعتی این خودرو دامنه حرکتی را با هر بار شارژ تا 600 کیلومتر تضمین می کند. حداکثر سرعت بنز برقی EQE تا 210 کیلومتر برآورد شده که در عرض 4.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می رسد.این مرسدس بنز برقی در واقع تجسمی از آینده صنعت حمل و نقل است که با مجموعه کاملی از ویژگی های برتر، به معیاری تازه در زمینه کلاس کراس اوررهای لوکس بدل شده است. عملکردی که EQE تاکنون از خود نشان داده نه تنها در دنیای SUVها بلکه در کل قلمرو خودروهای برقی تحسین برانگیز است. مرسدس بنز EQE 500 بر پایه پلتفرم اختصاصی EVA2 ساخته شده است؛ ساختاری که با تقویت استحکام پیچشی، نه تنها ایمنی غیرفعال خودرو را بهبود می بخشد بلکه نقش مهمی در کاهش صدا و لرزش نیز ایفا خواهد کرد. ترکیب این مهندسی دقیق با سیستم عایق بندی صوتی پیشرفته، فضایی فوق العاده آرام و بی صدا را در کابین ایجاد کرده است؛ ویژگی ای که از مشخصه های بارز تجربه لوکس در محصولات مرسدس بنز به شمار می آید. مرسدس بنز EQE 500وارداتی سیستم ترمز هوشمند دارد. این سیستم علاوه بر دیسک های خنک شونده به سیستم ترمز احیایی با قابلیت تنظیم در سطوح مختلف مجهز شده تا با کاهش سرعت، انرژی الکتریکی را در باتری ذخیره کند. در حقیقت، این بنز برقی امکان رانندگی با یک پدال را برای رانندگان فراهم کرده است. به این صورت که راانده برای کاهش سرعت خودرو کافیست پای خود را از روی پدال گاز بردارد. علاوه بر این، مرسدس بنز EQE 500 یک سالن تشریفات متحرک است. کابین این خودرو مجهز به یک نمایشگر بزرگ مرکزی MBUX، سیستم صوتی پیشرفته Burmester، تهویه مطبوع چهارمنطقه ای و انبوهی از امکانات رفاهی است. مرسدس بنز EQE در واقع یک دژ متحرک هوشمند برای سرنشینان است. از جمله آپشن های این خودرو می توان به مجموعه جامع ایمنی با 9 کیسه هوا و زرادخانه ای از سیستم های کمک راننده پیشرفته (ADAS) مانند DISTRONIC و ترمز اضطراری فعال اشاره کرد. چالش های بنز برقی EQE در ایران  از شکوه و عظمت این خودرو برقی هرچه بگوییم کم است اما نگاهی واقع گرایانه اقتضا می کند تا واردات EQE 500 را با توجه به بسترهای واقعی بازار و زیرساخت های فعلی کشور بسنجیم. اینجاست که با بزرگ ترین چالش صاحبان این خودرو در ایران مواجه می شویم: عدم آمادگی اکوسیستم؛ همین عوامل خریدار ایده آل بنزEQE 500 را در ایران تنها به ثروتمندان محدود نمی کند بلکه این فرد باید علاوه بر ثروت، آماده رویارویی با چالش های زندگی در دوران گذار به سمت حمل ونقل الکتریکی و شیفته فناوری های نوین باشد. این فرد می بایست زیرساخت های لازم (یعنی امکان نصب شارژر خصوصی) را در محل زندگی یا کار خود داشته باشد. حتی در این صورت نیز امکان تردد بین شهری را نخواهد داشت. چرا که کمبود شدید ایستگاه های شارژ عمومی (به ویژه شارژرهای سریع DC در جاده ها) عملا پتانسیل سفرهای طولانی و برنامه ریزی نشده با این خودرو را از بین می برد. حتی مالک خودرو با نصب ایستگاه شارژ خانگی (Wallbox) هم آن کارآیی بی نظیر را دریافت نخواهد کرد. درحالی که شارژ این خودرو در ایستگاه های مجهز شهری (شارژ سریع DC ) از 10 تا 80 درصد حدود نیم ساعت طول می کشد، برای شارژ کامل EQE با شارژر AC حدود 13 ساعت به طول می انجامد! چالش دیگر اما مربوط به تعمیر و نگهداری سیستم های الکترونیکی پیشرفته، کالیبراسیون دقیق سنسورهای ADAS و به ویژه تعویض احتمالی پک باتری در سال های آتی است که کاملا به دانش فنی بسیار تخصصی وابسته خواهد بود. با این حال، باید در نظر داشت که مرسدس بنز EQE 500 تجملی آینده نگرانه است که فعلا در ایران همان تجمل باقی خواهد ماند. چالش های خودروهای برقی در اروپا نکته جالب اینجاست که حتی در بازارهای پیشرفته اروپایی هم آنچنان از خودروهای برقی استقبال نکرده و با موانع و روند کندی روبه روست. همانطور که مدیرعامل مرسدس بنز با هراس از آمار فروش خودروهای برقی در اروپا سخن رانده یا آمار کاهش فروش محصولات تسلا نشان داده، فروش خودروهای برقی همچنان به پای بنزینی ها نمی رسد. بر اساس آمار نیمه نخست امسال، خودروهای برقی تنها 17٫5 درصد از کل فروش بازار اروپا، بریتانیا و کشورهای عضو EFTA را به خود اختصاص داده اند. همچنین سهم پلاگین هیبریدها به 8٫7 درصد و سهم هیبریدها (شامل مایلد هیبرید) به 35 درصد رسیده است. نگرانی مدیرعامل مرسدس بنز با توجه به روند بازار کاملاً قابل درک است. در نیمه نخست سال 2025، سهم خودروهای تمام برقی این برند به 8٫4 درصد رسید که نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد. حتی با احتساب مدل های پلاگین هیبرید، سهم کل محصولات برقی شده مرسدس بنز نیز تنها به 20٫1 درصد می رسد. شاید همین امر تا چند سال آینده بازار خودروهای برقی را با چالش جدیدی روبه رو کند. |