آخرین خبرها
  آیا فرزندانم روابط سالمی با یکدیگر دارند؟
  ویتامین‌های ضروری برای سلامت استخوان‌ها
  فضائلی: دشمن انسجام ملی را نشانه گرفته است
  هوش مصنوعی در راستای ارتقای رضایتمندی عمومی از دستگاه قضایی؛ ابعاد بهره‌مندی در دیوان عالی کشور
  ترفندهای ساده برای جلوگیری از سیاه شدن بادمجان
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16807صفحه نخست » آخرین اخبار    جمعه، 17 مرداد 1404 - 15:00

تلاطم بازار خودرو: ریشه‌های بحران و راهکارهای اصلاحی امین دلیری


معاون پیشین وزیر اقتصاد با انتقاد از بی‌ثباتی سیاست‌ها، انحصار و آشفتگی در قیمت‌گذاری خودرو تأکید کرد بدون شکستن انحصار، واردات با تعرفه‌های متعادل،

امین دلیری، معاون پیشین وزیر اقتصاد، کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه، از جمله صاحب‌نظرانی است که سال‌ها تحولات اقتصاد کلان را از نزدیک دنبال کرده و تجربه حضور در سطوح عالی تصمیم‌گیری اقتصادی کشور را در کارنامه دارد. او با نگاه تحلیلی و انتقادی به واکاوی مشکلات ساختاری و مدیریتی صنعت خودرو که اخیرا حواشی به دنبال داشته پرداخته و از وعده‌های محقق‌نشده، مصوبات قانونی بلااجرا، آشفتگی در قیمت‌گذاری، انحصار دیرینه، وابستگی ارزی و خصوصی‌سازی‌های مسئله‌دار سخن می‌گوید.

به اعتقاد دلیری، ریشه اصلی مشکلات صنعت خودرو در «بی‌ثباتی سیاست‌ها و تصمیم‌های متناقض» است؛ وضعیتی که نه‌تنها بازار را متلاطم کرده بلکه موجب شده مصرف‌کننده واقعی بیشترین آسیب را ببیند. او در این گفت‌وگو بر ضرورت شکستن انحصار، آزادسازی واردات با تعرفه‌های متعادل، اصلاح روش‌های قیمت‌گذاری، تخصیص به‌موقع ارز و بازگشت به مسیر صحیح خصوصی‌سازی تأکید دارد و هشدار می‌دهد که بدون این اصلاحات، صنعت خودرو همچنان در چرخه معیوب فعلی گرفتار خواهد ماند.

 آقای دلیری، در ارزیابی کلی، وضعیت امروز صنعت خودرو در ایران را از دید شاخصای اقتصاد کلان چگونه می‌بینید؟

امین دلیری: مروری بر وضعیت اسفبار تولید خودرو در ایران و نگاهی به تصمیمات متزلزل و متناقض دولت‌ها و دستگاه‌های متولی در حوزه‌هایی چون تخصیص ارز، قیمت‌گذاری، واردات، واگذاری‌ها و اجرای مصوبات قانونی مجلس و دولت، نشان می‌دهد که صنعت خودرو کشور درگیر یک سرگردانی عمیق و پیچیده است. این وضعیت باعث شده سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های درست و به‌موقع، که باید در راستای حمایت واقعی از صنعت خودروسازی باشد، به حاشیه برود.

در دولت چهاردهم که وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی صنعت خودرو و واردات آن است، به علت نبود ثبات در سیاست‌ها و تصمیمات، این پیچیدگی‌ها و تناقض‌ها بیشتر شده است. حتی گاهی این وضعیت به توقف فروش خودروهای داخلی و وارداتی منجر شده یا واردات خودروهای نو و کارکرده، که دارای مصوبات قانونی مجلس و دولت هستند، به شکل خودسرانه متوقف یا به‌طور ناقص اجرا می‌شود. این بلاتکلیفی در تولید و عرضه خودرو باعث متلاطم‌تر شدن بازار شده است.

مصوبات قانونی روی کاغذ

 شما بارها اشاره کرده‌اید که مصوبات قانونی در حوزه خودرو اجرا نمی‌شوند. نمونه‌ای از این موارد چیست؟

دلیری: بسیاری از مصوبات قانونی بدون دلیل و توجیه روشن در اتاق‌های تصمیم‌گیری مدیران میانی و ارشد متوقف مانده‌اند. این موضوع نیاز به ورود فوری و بدون ملاحظه دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی دارد.

یکی از مهم‌ترین موارد، وعده رئیس‌جمهور منتخب در دوران انتخابات بود که سیاست روشنی برای اصلاح وضعیت نابسامان خودرو اعلام کردند. ایشان گفتند در صورت پیروزی، تعرفه واردات خودرو را کاهش داده و واردات را تحت شرایطی آزاد می‌کنند. این رویکرد مشابه اقداماتی است که کشورهای خودروساز، پس از یک دوره حمایت، انجام داده‌اند تا با ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری، به رشد واقعی برسند.

اما متأسفانه این وعده مهم، پس از انتخابات در پیچ بروکراسی اداری و توجیهات نادرست برخی مشاوران و مسئولان اجرایی به فراموشی سپرده شد. دولت اخیراً با تغییر تعرفه‌ها گام نسبی در جهت اصلاح برداشت، ولی کافی نیست. تعرفه خودروهای لوکس باید بالا باشد، همان‌طور که قبل از انقلاب تا 300 درصد بود. در مقابل، تعرفه خودروهای کارکرده باید پایین تعیین شود تا اثر متعادل‌کننده بر بازار داشته باشد و طبقه متوسط و کم‌درآمد بتوانند از میان خودرو داخلی و خارجی، انتخاب کنند.

البته اگر در قانون بودجه 1404 اختیار تنظیم تعرفه از دولت سلب شده باشد، تغییر تعرفه توسط دولت مبنای قانونی ندارد مگر آنکه در قانون دیگری این اختیار داده شده باشد.

وعده واردات خودروهای کارکرده و نو

وضعیت اجرای مصوبه واردات خودروهای کارکرده و نو به کجا رسیده است؟

دلیری: برای ایجاد تعادل در عرضه و قیمت، مجلس مصوبه ورود خودروهای کارکرده را به دولت ابلاغ کرد. اما با گذشت دو تا سه سال، و با وجود مطرح شدن آیین‌نامه اجرایی آن در دولت، هنوز وزارتخانه متولی آن را ابلاغ نکرده است.

همچنین مصوبه واردات خودروهای نو نیز به دولت ابلاغ شد، ولی به‌صورت کامل و جامع اجرا نشده است. در موارد خاص مجوزهایی صادر می‌شود، اما هیچ‌گاه شاهد اجرای همه‌جانبه آن نبوده‌ایم. متأسفانه در عمل، سلایق فردی و گروهی مانع اجرای این مصوبات می‌شوند و کمتر دستگاه نظارتی به چرایی آن ورود می‌کند. این رفتار زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست که تسلیم منافع عده‌ای خاص شود.

قیمت‌گذاری؛ بلاتکلیفی و آشفتگی

 به موضوع قیمت‌گذاری خودرو بپردازیم. این مسأله چه تأثیری بر بازار گذاشته است؟

دلیری: قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و وارداتی در یک وضعیت متناقض قرار دارد. قیمت‌گذاری هست و نیست! این بدترین حالت بلاتکلیفی است. در این میان فقط مصرف‌کننده واقعی متضرر می‌شود و سود آن به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود.

وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت در قیمت‌گذاری دخیل هستند، اما در بحران‌ها هر یک از مسئولیت شانه خالی می‌کنند. استفاده از اصطلاح «قیمت‌گذاری دستوری» نیز به یک اسم رمز برای توجیه سوءمدیریت و فشار به مسئولان برای افزایش قیمت تبدیل شده است.

طی 20 سال گذشته، قیمت خودروهای داخلی بیش از 667 برابر افزایش یافته است. در هیچ‌یک از کشورهای دارای اقتصاد آزاد، حتی با وجود به‌کارگیری فناوری‌های نوین، چنین جهش قیمتی در خودروهای داخلی مشاهده نشده است.

در خصوص خودروهای وارداتی هم، تعلل در تصمیم‌گیری و تأخیر در عرضه، موجب شده قیمت‌ها چندین بار تغییر کند و در یک مرحله، به‌طور متوسط یک میلیارد تومان به هر خودرو اضافه شود.

انحصار و اثرات آن بر صنعت خودرو

 نقش انحصار در وضعیت امروز صنعت خودرو چیست؟

دلیری: انحصار در بازار خودرو، که بیش از شش دهه ادامه دارد، باعث شده خودروسازان داخلی نسبت به تغییرات سریع جهانی بی‌تفاوت بمانند.

تجربه اخیر واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به گروه کروز، که برخلاف رأی شورای رقابت انجام شد، نشان داد که حتی در بخش خصوصی هم بدون نظارت، تحول رخ نمی‌دهد. نه‌تنها تولید افزایش نیافت، بلکه کاهش یافت و قیمت‌ها بالا رفت. حتی اخطارهای وزارت صمت برای بازگشت به قیمت قبلی نادیده گرفته شد. این نشان می‌دهد باید از اقدامات شتابزده در تصمیمات ملی پرهیز کرد.

وابستگی ارزی و تخصیص ارز

 وابستگی ارزی صنعت خودرو و مشکلات آن چگونه است؟

دلیری: از آغاز تولید خودرو در دهه 40، وابستگی به واردات قطعات CKD و SKD وجود داشته و همچنان ادامه دارد. این وابستگی با تصمیمات سلیقه‌ای دستگاههای دلتی مثل بانک و وزارتخانه‌ها گاهی تشدید شده است.

به‌عنوان مثال، مصوبه مجلس برای تخصیص سه میلیارد  یورو برای واردات خودرو در سال جاری، به بهانه‌های مختلف اجرا نشده است. این در حالی است که تخصیص به‌موقع ارز می‌تواند رشد کمی و کیفی تولید را تضمین کند.

خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها

خصوصی‌سازی در صنعت خودرو چقدر موفق بوده است؟

دلیری: اگر واگذاری‌ها به افراد صالح و متخصص انجام شود، می‌تواند رشد صنعت را به‌دنبال داشته باشد. اما وقتی سودآوری صرفاً در افزایش قیمت دیده شود، رکود فروش اجتناب‌ناپذیر است.

در حال حاضر، دولت سهم کمی در صنایع خودرو دارد و بیشتر سهام در اختیار شرکت‌های خصولتی است. واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به گروه کروز، بدون تمکین به رأی شورای رقابت، نمونه‌ای از واگذاری‌های مسئله‌دار است که اعتبار نهادهای قانونی را تضعیف کرده است.

پیشنهادات برای اصلاح وضعیت

 برای بهبود وضعیت صنعت خودرو چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

دلیری:
1. برای رقابتی شدن صنعت خودرو باید از انحصار خارج شود. این امر با اجازه واردات خودرو با تعرفه‌های متعادل و اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده محقق می‌شود.
2. قیمت‌گذاری در شرایط رقابتی باید توسط خودروسازان انجام شود و شورای رقابت فقط در صورت انحراف مداخله کند.
3. قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی باید بر اساس هزینه واقعی و سود متعارف باشد.
4. بانک مرکزی باید در چهارچوب قوانین، ارز موردنیاز صنایع خودرو را تخصیص دهد و کمیته تخصیص ارز احیا شود.

انتهای پیام/

  منبع: تسنیم
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
چطور خوابی عمیق و باکیفیت داشته باشیم؟
  چطور خوابی عمیق و باکیفیت داشته باشیم؟
دانشمندان در یک تغییر اساسی در درک اسرار خواب عمیق، اکنون توجه خود را از مغز به روده به عنوان کلید خواب شبانه با کیفیت معطوف کرده‌اند.
طرز تهیه چیپس میوه با میوه‌های متنوع و خوش‌طعم
  طرز تهیه چیپس میوه با میوه‌های متنوع و خوش‌طعم
میوه خشک یا چیپس میوه به عنوان یک میان وعده ی لذیذ، مغذی و سبک، جایگاه خود را در سبد خرید خانواده های ایرانی پیدا کرده است.
داستان باورنکردنی نابغه هاروارد که سرنوشتش به کارگری ساده ختم شد+ عکس
  داستان باورنکردنی نابغه هاروارد که سرنوشتش به کارگری ساده ختم شد+ عکس
ویلیام سیدیس ضریب هوشی بالاتر از اینشتین داشت و در 11 سالگی استاد دانشگاه بود، اما پایان زندگی‌اش همه را شوکه کرد.
گوشی‌های هوشمند کودکان را افسرده می‌کند
  گوشی‌های هوشمند کودکان را افسرده می‌کند
نتایج یک پژوهش علمی نشان می دهد؛ کودکانی که زودتر گوشی هوشمند دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض چاقی، افسردگی و کمبود خواب قرار می‌گیرند.
رانندگی و آلزایمر؛ تغییر عادت‌ها چه می‌گویند؟
  رانندگی و آلزایمر؛ تغییر عادت‌ها چه می‌گویند؟
تغییرات تدریجی در عادت‌های رانندگی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر و اختلالات شناختی باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهند که افراد مبتلا به اختلال شناختی معمولاً در شب کمتر رانندگی کرده و ترجیح می‌دهند مسیرهای آشنا را طی کنند.
چین نفت ایران را به روسیه ترجیح داد
  چین نفت ایران را به روسیه ترجیح داد
آمارهای گمرک چین از افزایش واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. با اینکه تحلیلگران از رقابت نفتی ایران و روسیه در بازار چین می گویند اما آمارهای گمرک این کشور نشان می دهد که فروش نفت مسکو به پکن در ماه نوامبر کاهش یافته اما ...
استقلال در انتظار جریمه 60 هزار دلاری
  استقلال در انتظار جریمه 60 هزار دلاری
باشگاه استقلال با توجه به اتفاقات بازی با الوصل امارات در لیگ قهرمانان آسیا 2 با جرایمی سنگین روبه‌رو خواهد شد.
طرز تهیه چیزکیک شکلاتی یخچالی بدون فر
  طرز تهیه چیزکیک شکلاتی یخچالی بدون فر
اگر دسرها را به قطعاتی از بهشت تشبیه کنیم، چیزکیک شکلاتی یکی از آن قطعات بی‌نظیر است که به‌راحتی دل هر کسی را می‌برد. ترکیب شکلات تلخ یا شیری با بافت نرم و خامه‌ای چیزکیک،
ماه عسل؛ مریم مومن با همراهی الهام حمیدی، اکبر عبدی، یوسف تیموری
  ماه عسل؛ مریم مومن با همراهی الهام حمیدی، اکبر عبدی، یوسف تیموری
سریال کمدی «ماه عسل» به کارگردانی منوچهر هادی، محصول تلویزیون است و مدت‌هاست آماده پخش بوده و در صورت فراهم شدن شرایط، روی آنتن خواهد رفت.
آغاز ثبت‌نام سهمیه یارانه‌ای بنزین از این تاریخ/ چند خودرویی‌ها جا نمانند
  آغاز ثبت‌نام سهمیه یارانه‌ای بنزین از این تاریخ/ چند خودرویی‌ها جا نمانند
جزییات تازه‌ای درباره نحوه تخصیص سهمیه بنزین به مالکان چندخودرو اعلام شده و از تاریخ مشخصی سامانه‌ای برای ثبت‌نام و انتخاب خودرو در دسترس قرار می‌گیرد.
حمایت خانم بازیگر از شروین حاجی پور
  حمایت خانم بازیگر از شروین حاجی پور
پانته آ پناهی ها بازیگر سرشناس درباره حملات اخیر به شروین حاجی پور که مجوز آلبومش را دریافت کرده نوشت : مبارزه با دیکتاتوری را از خودمان شروع کنیم.
ترامپ: زلنسکی آمادگی امضای پیشنهاد صلح را ندارد
  ترامپ: زلنسکی آمادگی امضای پیشنهاد صلح را ندارد
ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان در حال کار بر روی طرح صلحی که با میانجی گری آمریکا پیش می‌رود، هنوز نتوانسته‌اند درباره کنترل مناطق شرقی کشور به توافق برسند و میان اوکراین،
  پربیننده ترین اخبار       
  اطلاعیه تمدید تعطیلی مدارس تا آخر هفته | تعطیلی گسترده مدارس به دلیل آنفولانزا
  قیمت گوشت گوساله و گوسفندی وارداتی و آزاد داخلی اعلام شد
  پیش ‌بینی قیمت دلار سه شنبه 18 آذر ‍1404
  مدارس کدام استان ها فردا تعطیل است؟
  کالابرگ الکترونیک دهک 4 تا 7 آماده واریز | افزایش مبلغ کالابرگ این خانوار به 450/000 تومان
  غافلگیری یلدانه ایران خودرو | نتایج قرعه کشی ایران خودرو + لینک رسمی و جزییات کامل
  جزییات تازه درباره مرحله جدید واریز کالابرگ منتشر شد
  دلار و درهم امروز دوشنبه 17 آذر چقدر قیمت خورد؟
  صعود قیمت تتر به میانه کانال 125000 تومان | قیمت اتریوم 136 دلار بالا رفت | روز صعودی بازار کریپتو
  به جا مانده از دربی پایتخت؛ درخواست عجیب بازیکن پرسپولیس از ستاره استقلال: به تیم ما بیا!
  رشد 2.2 درصدی ارزش بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت‌ کوین به 91,532 دلار رسید
  عرضه سهام شرکت ملی نفت و گاز در بورس
  آغاز ثبت‌نام سهمیه یارانه‌ای بنزین از این تاریخ/ چند خودرویی‌ها جا نمانند
  اولتیماتوم باشگاه رئال مادرید به آلونسو/ زیدان و کلوپ پشت درهای برنابئو
  مدارس این استان سه‌شنبه 18 آذر تعطیل شد
  فعال شدن ثبت‌نام وام یارانه ای بازنشستگان تامین اجتماعی | وام بازنشستگان 50 میلیون تومان شد
  عراقچی: باید ثابت می‌کردیم دشمنان از طریق جنگ نمی‌توانند به اهداف خود برسند
  مایلی کهن: با قلعه نویی خوب نیستم اما چرا از تیم‌ملی برش دارند | دم خاکپور گرم
  مریم مومن قبل و بعد از میکاپ عروسی‌اش
  واکنش سناتورهای ارشد روس به احیای تحریم‌های ایران
© شبکه خبری رونگار 1404

All rights reserved