این پل در صورت احداث به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان شناخته خواهد شد. یورو نیوز در خبری نوشت:بنابر اعلام وزارت حمل ونقل ایتالیا، یک کمیته بین وزارتی مسئول سرمایه گذاری های راهبردی عمومی، این پروژه 13٫5 میلیارد یورویی را تأیید کرده است. ماتئو سالوینی، وزیر حمل ونقل، این پل را شتاب دهنده توسعه در جنوب ایتالیا خواند. انتظار می رود کارهای مقدماتی تا پایان تابستان امسال آغاز شود و ساخت رسمی از سال آینده کلید بخورد. پل تنگه مسینا از سال 1969 تاکنون بارها تصویب و سپس لغو شده است و آخرین بار در سال 2023 توسط دولت جورجا ملونی دوباره احیا شد. ایده ساخت این پل به دوران روم باستان بازمی گردد. این تصمیم برای ماتئو سالوینی یک پیروزی سیاسی محسوب می شود، چرا که او ساخت پل را یکی از نمادهای دوران وزارت خود معرفی کرده و گفته است این پروژه انقلابی در جنوب ایتالیا خواهد بود و فرصت های شغلی و رشد اقتصادی به همراه می آورد. پل مسینا قرار است نزدیک به 3.7 کیلومتر طول داشته باشد و بخش معلق آن 3.3 کیلومتر خواهد بود. این هدف در صورت تحقق از پل چاناک قلعه ترکیه، طولانی ترین پل کنونی جهان، بیش از 1277 متر بلندتر خواهد بود. این پل چهار خط رفت وآمد و یک خط ریلی دوطرفه خواهد داشت که ظرفیت جابه جایی 6 هزار خودرو در ساعت و 200 قطار در روز را فراهم می کند. دولت ایتالیا همچنین قصد دارد این پل را به عنوان زیرساختی مرتبط با دفاع ملی طبقه بندی کند تا در رسیدن به هدف ناتو مبنی بر اختصاص 5 درصد تولید ناخالص داخلی به هزینه های دفاعی کمک کند.  مقامات می گویند این پل به عنوان کریدوری راهبردی برای جابه جایی سریع نیروها و تجهیزات به جناح جنوبی ناتو عمل خواهد کرد. با این حال، بیش از 600 استاد و پژوهشگر با ارسال نامه ای با این طبقه بندی مخالفت کردند و هشدار دادند که این کار پل را به هدفی نظامی تبدیل می کند. گروه های زیست محیطی نیز با شکایت به اتحادیه اروپا تأکید کرده اند که مطالعات زیست محیطی موجود نشان نداده است این پروژه ضرورت عمومی دارد و همچنین تضمین کافی درباره جبران خسارت های زیست محیطی ارائه نشده است. در زمینه مقابله با مافیا، دولت در حکم اولیه خود کنترل تدابیر ضدمافیا را به وزارت کشور سپرده بود، اما رییس جمهور ایتالیا بر این نکته تاکید کرد که این پروژه باید همانند سایر پروژه های بزرگ مشمول قوانین ضدمافیا باقی بماند تا کنترل ها تضعیف نشود. پروژه به کنسرسیومی به رهبری شرکت وی بیلد واگذار شده است؛ شرکتی ایتالیایی که در سال 2006 برنده مناقصه ساخت پل شد، اما کار با لغو پروژه در سال 2013 ناتمام ماند. همین شرکت پل چناق قلعه ترکیه را نیز ساخته است که در سال 2022 افتتاح شد. در طراحی این پل از مدل مهندسی پل مسینا الهام گرفته شده بود. با وجود نگرانی ها از زلزله خیزی منطقه مسینا، که در سال 1908 زلزله مرگباری را تجربه کرد، شرکت وی بیلد تاکید کرده است پل های معلق در برابر نیروهای لرزه ای آسیب پذیری کمتری دارند و نمونه های مشابهی در ژاپن، ترکیه و کالیفرنیا ساخته شده اند. پیترو سالینی، مدیرعامل وی بیلد، ماه جاری به سرمایه گذاران گفت: پل مسینا نقطه عطفی برای ایتالیا خواهد بود. منبع: خبر آنلاین |