مستند تحلیلی «جنگ در اماماس» که از شبکه مستند سیما در حال پخش است به صورت تحلیلی به نقش رسانهها در جنگ 12 روزه ایران و رژیم صهیونیستی میپردازد؛ نبردی که نه فقط در میدان نظامی، بلکه در عرصه رسانه و افکار عمومی نیز بسیار سنگین و پیچیده بود. این مجموعه مستند از زاویهای متفاوت، پشتصحنه عملیات روانی رسانههای غربی، عبری و عربی را در جریان این درگیری بیسابقه آشکار میسازد. روایتزدایی از جنگ رسانهای «جنگ در اماماس» با نگاهی کلانتحلیلی به حوزه رسانهشناسی بحران، عملیات ادراکی و جنگ نرم چندلایه، مجموعهای از مهمترین سناریوهای روایتسازی در جنگ 12 روزه را مورد واکاوی قرار میدهد؛ از پروژههای ناکام برای تصویرسازی انتظاری از اعتراض داخلی و فروپاشی از درون، تا راهبردهای روایتمحور رسانهای صهیونیست ها برای مشروعسازی حمله. مستند تلاش میکند با بهرهگیری از زبان دقیق تحلیل رسانه، ساختار این روایات را برهم بزند. در هر قسمت، مخاطب با نحوه شکلگیری یک جنگ روانی مدرن آشنا میشود: از اتکای رسانهها به تکنیکهای فریمسازی گرفته، تا استفاده از چهرههای آلترناتیو، روایتسازی جعلی، پنهانسازی گزینشی واقعیتها و اعمال سانسور رسانهای در محیط داخلی دشمن. تمرکز ویژه مستند بر شکستهای گفتمانی رسانههای غربی از جمله در موضوعاتی مانند ایجاد دوگانه "مردم - حاکمیت"، "ایران ناقض حقوق بشر"، یا "تهران = بیروت"، از مستند «جنگ در اماماس» اثری چندلایه و در عین حال آموزشی برای فهم سازوکار جنگهای ترکیبی امروز ساخته است. مستندی برای روایتسازی متقابل مستند «جنگ در اماماس» تلاش دارد پاسخی تحلیلی و مستند به جنگ گسترده رسانهای علیه ایران در جریان درگیری 12 روزه ارائه دهد. در شرایطی که روایتها بهسرعت ساخته و پخش میشوند، این مجموعه با تمرکز بر سواد رسانهای، عملیات روانی و مهندسی افکار عمومی، تصویری تازه از لایههای پنهان جنگ روایتها ارائه میدهد. این مستند به کارگردانی میلاد محمدی و تهیهکنندگی مصطفی صادقی در حال پخش از شبکه مستند است. |