آخرین خبرها
  قاتل الهه حسین‌نژاد در آستانه قصاص | همه جزییات حکم دادگاه
  درخواست تکان‌دهنده دختر مهرجویی: قاتل پدر و مادرم را نکشید!
  سردار دورسون در کنار سرژ اوریه؛ تصویر ویژه از تمرین امروز سرخ‌ها
  رسپی جدید پنکیک‌های تپلی، ترند روز سفره‌های صبحانه+ فیلم
  تأمین مسکن استیجاری برای آسیب دیدگان جنگ | ودیعه 1.5 میلیاردی برای خانواده‌های نیازمند"
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 15075صفحه نخست » اخبار مهمشنبه، 11 مرداد 1404 - 08:35

حق بیمه رانندگان پلتفرمی بلاتکلیف


رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: دولت باید شرکت‌های پلتفرمی را مکلف به بیمه کردن رانندگان خود کند، نه این‌که مجلس طرح را از صحن علنی مجلس خارج کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه اقتصاد- فاطمه امیراحمدی: حق بیمه ضرورتی است که زندگی آینده افراد را تضمین می‌کند. مشکلات اجتماعی را در تأمین معاش افراد سالمند در سال‌هایی نه چندان دور کاهش می‌دهد.

بر اساس قانون یکی از ملزومات بازار کار این است که بخشی از درآمد افراد برای دوران بازنشستگی و سالمندی ذخیره شود. امروز رانندگان پلتفرمی شاغلانی هستند که از این حق محروم مانده‌اند.

سمیه گل‌پور، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با گلایه از خروج طرح بیمه رانندگان آنلاین از صحن علنی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اخباری که به دست کانون رسیده موضوع بیمه کارگران تاکسی‌های آنلاین اعم از بیمه بازنشستگی، درمان و… که در مجلس شورای اسلامی مطرح بود، متأسفانه از صحن علنی مجلس خارج شده است.

وی افزود: در حالی که نامزدهای انتخابی مجلس فعلی از استان تهران و نمایندگانی که تا دور دوم انتخابات هم بالا آمدند، غالباً در شعارهای انتخابی خود ساماندهی به وضع رانندگان پلتفرم اینترنتی را ملاک قرار داده بودند.

شعاری که شعاری ماند

گل‌پور با اشاره به تبلیغات انتخاباتی نمایندگان به ویژه رییس مجلس، ادامه داد: این نمایندگان در شعارهای تبلیغاتی خود تاکید داشتند در صورت رأی آوردن، مشکلات این رانندگان رفع خواهد شد در حالی که امروز شاهد خروج طرح از صحن علنی مجلس هستیم.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به آمار یکی از این تاکسی‌های پلتفرمی گفت: بنا بر اعلام شرکت اسنپ فقط 5 هزار نفر راننده ثابت در این پلتفرم فعالیت دارند که ماهانه حدود 196 هزار ساعت کار می‌کنند. این در حالی است که فقط نصب این اپلیکیشن از طریق درگاه بازار و جذب رانندگان، عدد مثبت 10 میلیون نفر را نشان می‌دهد. این عدد به طور قطع از طریق جذب رانندگان به وسیله درگاه‌های دیگر، بزرگ‌تر است.

قطع شدن سهمیه سوخت به دلیل عدم شفافیت

این مسئول صنفی تصریح کرد: بنا بر رصد میدانی شاید بتوان به جرأت گفت در این یک اپلیکیشن حمل و نقل درون شهری و برون شهری، حدود 11 میلیون نفر به شکل راننده ثابت و پاره وقت فعالیت دارند.

گل‌پور اضافه کرد: حتی به دلیل عدم شفافیت در پایش رانندگان که از سوی مدیران این بخش وجود دارد، چرا که این پلتفرم‌ها باید رانندگان را در سامانه «سمات» ثبت کنند، وزارتخانه‌های کشور و نفت سهمیه سوخت آنها را قطع کرده‌اند. در واقع این شرکت حمل و نقل مشخصات رانندگان را به شکل شفاف به مراجع دولتی هم اعلام نمی‌کند.

وی اضافه کرد: یا در گزارشی دیگر مدیر این اپلیکیشن اظهار می‌کند که به 70 میلیون کاربر مسافر خدمات می‌دهد. حال پرسش این است که این حجم کاربر فقط با 5 هزار راننده در جغرافیای گوناگون ایران خدمات‌دهی می‌شوند؟

وی ادامه داد: فقط یک تبلیغ تلویزیونی که 15 ثانیه و آن هم یک بار در سالی، در یکی از استان‌ها برای جذب راننده اعلام شد یک میلیون نفر ثبت نام کردند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به زیر پا گذاشتن قوانین بیمه‌ای از سوی این پلتفرم، اظهار کرد: البته خلاهایی هم در قوانین کشور وجود دارد و برخی از این قوانین به ویژه در حوزه کسب و کارهای مجازی باید به روز رسانی شوند.

تضاد شاغلی به عنوان کاربر

گل‌پور یادآور شد: دولت نتوانسته یک فضای قانونمند در شاکله امنیتی هم کاربران راننده و هم مسافران ایجاد کند. امروز با این شکل گسترده از فعالیت پلتفرم‌های حمل و نقل باید در حوزه اجتماعی رانندگان به رسمیت شناخته شوند نه با عنوان کاربر از آنها یاد شود.

وی تاکید کرد: واژه‌ای باید برای فعالان این حوزه مورد استفاده قرار گیرد که گویای مفهوم ارتباط کارگر و کارفرمایی در آن وجود داشته باشد، زیرا وقتی نام من کاربر است نه در قیمت گذاری که در پلتفرم وجود دارد نقش دارم و نه در خدمات اسنپ، نوع مسافر، پیمایش مسیر در هیچیک از این موارد کاربر نقشی ندارد. فقط با یک کلیک راننده آنلاین باید وارد و قبول کند. حقوق یک طرف مفاهمه (که البته وجود ندارد زیرا قراردادی نوشته نمی‌شود) ضایع می‌شود.

عدم شفافیت در حق کمیسیون رانندگان

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با تاکید بر اینکه مبنای این رابطه باید شفاف شود، گفت: یک ربات تعیین می‌کند چند درصد باید کمیسیون به راننده داده شود یا در مسیر چگونه باید باشد و توضیح دیگری ندارد.

وی یادآور شد: پلتفرم اوبر که در دنیا کسب و کار اینترنتی دارد به راننده اطلاع داده می‌شود که شما در مسیر به مقصد از نظر دما در چه وضعیتی قرار می‌گیرید، از نظر حقوقی در چه وضعیتی خواهید بود و…. همچنین دادگاه عالی انگلستان، حکم در دفاع از آنها صادر کرده که رانندگان کارمندان اوبر محسوب می‌شوند و این شرکت باید تمام خدمات درمانی و رفاهی را در اختیار رانندگان خود قرار دهد. در حوزه این خدمات رفاهی می‌توان به اینترنت رایگان، 30 درصد تخفیف لاستیک، خدمات درمانی که فقط 10 درصد فرانشیز می‌دهند و در نهایت اینکه رانندگان کارمندان بازنشسته اوبر محسوب می‌شوند، اشاره کرد.

گل‌پور تاکید کرد: با توجه به این شرایط مجلس و رییس مجلس باید توضیح دهد چرا این طرح از صحن علنی مجلس خارج شده است؟ آیا نماینده خانه ملت شاهد تعداد بالای رانندگان تاکسی‌های پلتفرمی نیستند؟ چرا که وقتی که شما وارد اپلیکیشن می‌شوید در اغلب موارد در کمتر از یک دقیقه راننده به شما معرفی می‌کند. در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهد. اگر هم لغو سفر بزنید، راننده معرفی شده بعدی راننده قبلی نیست. این امر تنوع و تعداد بالا رانندگان حاضر در این اپلیکیشن را نشان می‌دهد.

این مسئول صنفی با بیان اینکه چرا در خصوص 5 هزار راننده که ادعا شده راستی آزمایی نمی‌شود، ادامه داد: حتی اگر همین تعداد در پلتفرم یاد شده در حال خدمات دهی به شهروندان باشند باز هم حق آنها در حال ضایع شدن است. در این خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ساماندهی مشاغل را در دستور کار دارد باید این راستی آزمایی را انجام دهد.

گل‌پور با اشاره پشتیبانی این پلتفرم از رانندگان پاره وقت، عنوان کرد: رانندگان پاره وقت که جمعیت آنها در این پلتفرم اینترنتی میلیونی است برای اینکه جذب و نگه داشته شوند و اگر راننده‌ای مدتی فعالیت نداشته باشد، به وی پیشنهاد می‌دهند که اگر مثلاً 10 سفر برود فلان مبلغ پاداش می‌گیرند. با این عملکرد دستمزد رانندگان ثابتی که شغل دیگری نداشته و صبح تا شب در این پلتفرم خدمات دهی می‌کنند تحت شعاع قرار می‌گیرد.

امنیت مسافران در فضای ناشفاف تاکسی‌های پلتفرمی

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در ادامه عدم شفافیت این پلتفرم‌های فعال در حوزه حمل و نقل اظهار کرد: از سوی دیگر هیچ اطلاعاتی از این رانندگان در اختیار مسافران قرار نمی‌گیرد. یکی از رانندگان خانم فعال در این اپلیکیشن عنوان کرد، یک مسافر به نام ندا درخواست ماشین داده و وی قبول کرده است. هنگامی که به محل رسیده مشخص شده چند تبعه خارجی درخواست داده‌اند که مسیرشان هم خارج از شهر است.

وی با بیان اینکه هیچ عنوانی در قسمت مسافر از سوی اسنپ که امنیت راننده تأمین شود وجود ندارد، ادامه داد: این امر به ویژه امنیت رانندگان زن را با مخاطره مواجه می‌کند. همچنین وقتی مسافر گزینه عدم رضایت را می‌زند مبلغی از پول رانندگان مسدود می‌شود. این رفتار نوعی برده داری مدرن است که ضمن عدم رعایت حق و حقوق کارگران فعال در این حرفه، کوچک‌ترین حمایتی از آنها نمی‌شود.

رانندگان تاکسی‌های آنلاین تشکل ندارند

این مسئول صنفی در بخشی دیگر از سخنان خود به خلأ تشکیلاتی این حرفه اشاره کرد و گفت: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به جز در استان‌های قم و البرز، تشکلی ندارند که به نوعی از آنها حمایت کند.

وی یادآور شد: طبق مستندات ارائه شده از رانندگان تهران عنوان می‌شود مراجعاتی به اداره کار تهران داشته‌اند اما اجازه تأسیس تشکل به آنها داده نشده است در حالی که 80 درصد رانندگان اسنپ در استان تهران فعال هستند.

اختلال در GPS و جریمه رانندگان

گل‌پور با اشاره به شرایط فعلی اینترنت و GPS اظهار کرد: با توجه به اختلال در GPS راننده باید برای پیدا کردن مسافرش خیابان‌ها را بچرخد و در نهایت اگر مسافر را پیدا نکند به ناچار باید سفر را لغو کند. با لغو سفر راننده جریمه می‌شود. این چالش در کنار عدم خدمات رایگان اینترنت برای رانندگان، نمره منفی هم ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: چرا باید یک حرفه‌ای با مثبت 10 میلیون نفر در حوزه اشتغال به شکل غیر قانونمند فعالیت داشته باشد؟ چرا در فعالیت رانندگان قراردادی مشخص و مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین راننده و مدیر شرکت وجود ندارد؟ چرا ساعت کاری مشخص نیست؟ چرا این رانندگان نباید بیمه شوند و از کوچک‌ترین حمایت‌های اجتماعی محروم باشند؟

پلتفرم‌های اینترنتی زیر بار بیمه رانندگان خود نمی‌روند

این مسئول صنفی گفت: طبق قانون مسافرکشی که برای تاکسی‌های زرد مصوب شده است 50 درصد سهم بیمه را راننده کی پردازد و 50 درصد باقی بر عهده دولت است. تأمین اجتماعی به مدیران پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی پیشنهاد داده تا از حق کمیسیون‌هایی که رانندگان می‌پردازند که مدیران این شرکت‌ها ادعا می‌شود 15 درصد است اما به گفته رانندگان 25 درصد کسر می‌شود، 2 تا 3 درصدش را برای بیمه رانندگانشان پرداخت کنند و این سازمان هم رانندگان ثابت و هم پاره وقت‌ها را تحت پوشش بیمه‌ای خود قرار می‌دهد.

گل‌پور تصریح کرد: دولت باید این شرکت‌ها را مکلف به تمکین کند نه اینکه مجلس در کمال ناباوری و بر خلاف وعده‌های انتخاباتی طرح را از صحن علنی مجلس خارج کنند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان تاکید کرد: اگر سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری که در بهار 1401 ابلاغ شد در خصوص تأمین اجتماعی اجرا می‌شد امروز باید از کسانی صحبت می‌کردیم که حتی کار هم ندارند اما بیمه هستند. متأسفانه در این حوزه نه دولت قبل و نه دولت فعلی برنامه‌ای ارائه نکرده‌اند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
قاتل الهه حسین‌نژاد در آستانه قصاص | همه جزییات حکم دادگاه
  قاتل الهه حسین‌نژاد در آستانه قصاص | همه جزییات حکم دادگاه
قاتل الهه حسین‌نژاد به قصاص در ملأ عام محکوم شد. این حکم در صورت تأیید دیوان عالی کشور، در میدان قائم اسلامشهر اجرا می‌شود. دادگاه کیفری تهران حکم قصاص قاتل الهه حسین نژاد را صادر کرد.
تأمین مسکن استیجاری برای آسیب دیدگان جنگ | ودیعه 1.5 میلیاردی برای خانواده‌های نیازمند"
  تأمین مسکن استیجاری برای آسیب دیدگان جنگ | ودیعه 1.5 میلیاردی برای خانواده‌های نیازمند"
حدود 500 خانوار نیازمند به اجاره موقت مسکن استیجاری به مدت یک تا دو سال بودند که امور مربوطه در مناطق در حال انجام است. شهردار تهران:بخش عمده ای از پرداخت ودیعه برای تأمین مسکن افرادی که خانه هایشان در جنگ آسیب دیده انجام شده و این روند همچنان ادامه دارد.
ریزش 26 هزار واحدی شاخص بورس
  ریزش 26 هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس با ریزش 26 هزار واحدی در پایان معاملات امروز به 2 میلیون و 655 هزار واحد رسید. شاخص کل بورس با ریزش 26 هزار واحدی در پایان معاملات امروز به 2 میلیون و 655 هزار واحد رسید.
آنها موفق شدند؟
  آنها موفق شدند؟
پس از آنکه سیدعباس عراقچی نسخه کامل مصاحبه خود را در فضای مجازی منتشر کرد، موجی از واکنش‌ها از سوی رسانه‌ها و کاربران به راه افتاد. در داخل کشور،
همکاری جنجالی سیدنی با برند جین!
  همکاری جنجالی سیدنی با برند جین!
در روزگار گرانی مواد غذایی، یک دستور پخت خانگی با تنها یک کیلو مرغ، امکان تهیه 60 ناگت خوش‌طعم و اقتصادی را فراهم کرده است.
باکتری‌ها به همراه فضانوردان به فضا پرتاب شدند
  باکتری‌ها به همراه فضانوردان به فضا پرتاب شدند
شرکت اسپیس ایکس یازدهمین ماموریت ارسال فضانوردان را برای ناسا انجام داد و روز گذشته چهار خدمه ماموریت «کرو 11» را به ایستگاه فضایی بین المللی برد.
هشدار وزارت بهداشت: کاهش نگران‌کننده موالید در زنان متأهل ایرانی
  هشدار وزارت بهداشت: کاهش نگران‌کننده موالید در زنان متأهل ایرانی
60 درصد زنان متأهل در سن باروری، در سن 35 تا 49 سال یعنی متولدین 1355 تا 1368 هستند که باید سریعا برای تسهیل فرزندآوری این گروه تدابیر ویژه اتخاذ شود.
سیستم اتوپایلوت 43 میلیون دلار غرامت برای تسلا تراشید
  سیستم اتوپایلوت 43 میلیون دلار غرامت برای تسلا تراشید
هیات منصفه دادگاهی در ایالت فلوریدا آمریکا تسلا را تا حدی مقصر تصادف یک خودروی این شرکت در سال 2019 اعلام کرد.
قیمت طلا و سکه امروز رکورد زد | سکه امامی میلیونی گران شد
  قیمت طلا و سکه امروز رکورد زد | سکه امامی میلیونی گران شد
قیمت لحظه‌ای طلا، سکه و ارز در بازار امروز 11 مرداد 1404 را بخوانید. آخرین نرخ طلای 18 و 24 عیار، سکه امامی و قیمت دلار، یورو و درهم را اینجا ببینید.
پانسمان چندبار مصرف و ارزان عفونت زخم را ردیابی می‌کند
  پانسمان چندبار مصرف و ارزان عفونت زخم را ردیابی می‌کند
گروهی از محققان دانشگاه RMIT در استرالیا یک دستگاه پوشیدنی رصد زخم ابداع کرده اند که شیوه ردیابی درمان را دگرگون می کند و خطر عفونت در این فرایند را کاهش می دهد.
طراحی نسل جدیدی از فولادهای مقاوم و شکل‌پذیر توسط محققان دانشگاه تهران
  طراحی نسل جدیدی از فولادهای مقاوم و شکل‌پذیر توسط محققان دانشگاه تهران
بهبود چشمگیر خواص مکانیکی فولادهای زنگ‌نزن پیشرفته با مهندسی ریزساختار، توسط محققان دانشگاه تهران در آینده نزدیک به طراحی و تولید نسل جدیدی از فولادهای مقاوم و شکل‌پذیر منجر می‌شود.
چت جی پی برنامه حمله به حماس را فاش کرد
  چت جی پی برنامه حمله به حماس را فاش کرد
در حقیقت «هنک ون اس» یک محقق آنلاین مجموعه‌ای از گفتگو ها را در نتایج جستجوی گوگل کشف کرد. این چت ها شامل گفتگوهایی درباره برنامه‌های معاملات داخلی محرمانه،
  پربیننده ترین اخبار       
  داریوش مصطفوی درگذشت
  سقوط سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو
  این دسته از زنان بیشتر آدامس میجوند
  پاسخ عجیب علی اکبر صالحی درباره اینکه «جنگ می‌شود یا نمی‌شود؟» | اصل این گفتگو را ببینید
  استایل خاص بازیگران در اکران خصوصی غیبت موجه + فیلم
  دردسر جدید برای استقلال؛ آل‌کثیر فسخ نمی‌کند!
  مذاکره رسمی استقلال با پرسپولیسی فراموش شده
  «ژنو» مبدأ کیفرخواست جهانی علیه اسراییل
  لحظه دزدیدن کارت سوخت در پمپ بنزین + فیلم
  مقبره کوروش در زمان سلطنت مظفرالدین‌شاه+ عکس
  تصاویر بازسازی صحنه زورگیری بی‌رحمانه از دختر جوان در سعادت‌آباد |اعتراف سارق به 10 فقره سرقت مشابه"
  مرحله چهارم کالابرگ کی شارژ می‌شود؟ | حذف یارانه دهک‌های بالا جواب نداد
  دو مرد مکزیکی نادر ترین بارش دنیا را ثبت کردند+ فیلم
  پایان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش / گذشت از قصاص قاتل
  کریستیانو رونالدو آماده رسیدن به رکورد جدید
  خطر «جعفر»ها برای دولت ها
  حق بیمه رانندگان پلتفرمی بلاتکلیف
  واژگونی قطار وحشت در شهربازی کرمان| آخرین وضعیت مصدومان
  عراقچی: بدون تضمین و جبران، مذاکره ای با آمریکا در کار نیست
  تغییر چهره استادانه‌ تینا یلان در عجل معلق+ تصاویر
© شبکه خبری رونگار 1404

All rights reserved