در سالی که بازار جهانی کالاهای لوکس با افت فروش روبه رو شده، برخی از خانه های مد بزرگ به جای هم سو شدن با واقعیت های اقتصادی، راهی خلاف جهت را در پیش گرفته اند: عرضه محصولات جانبی با قیمت هایی گزاف و گاه غیرقابل توجیه. نمونه آن، کش موی قلاب بافی شده 400 دلاری از میومیو (Miu Miu) است که توجه منتقدان و فعالان حوزه طراحی مستقل را به خود جلب کرده است. این کش مو ساده قلاب بافی، از جنس پلی استر بازیافتی تهیه شده و در فروشگاه میومیو با این توصیف ارائه شده است: بازی ظریف رنگ ها و کیفیت نرم با جلوه ای دلنشین و شیک. ابعاد آن 19 در 19 سانتی متر بوده و تنها تزیینش، یک نشان تجاری گلدوزی شده است. این قیمت غیرعادی در شرایطی اعلام می شود که بسیاری از تولیدکنندگان مستقل، هنرمندان صنایع دستی و فروشگاه هایی مانند اتسی (Etsy) همین محصول را ، با کیفیت بالاتر، طراحی خلاقانه تر و مواد اولیه طبیعی تر ، با قیمتی زیر 100 دلار عرضه می کنند. همین باعث شده گروهی از فعالان این حوزه، چنین قیمت گذاری هایی را توهین آمیز و فاصله گرفته از واقعیت بازار توصیف کنند. به گزارش نیویورک پست، مخاطبان نسل هزاره که با لوازم جانبی دست ساز و خانگی ، قلاب بافی و بافتنی به صورت روزانه سر و کار داشته اند ایم محصولات را بی معنا و تجاری کردن خاطرات دوران کودکی خوانده اند. بسیاری معتقدند غیر از مارک لوکس، هیچ توجیهی برای قیمت آن وجود ندارد. این نخستین بار نیست که بخش لوازم جانبی میومیو ، شرکت خواهر پرادا (Prada) به خاطر قیمت های عجیب مورد انتقاد قرار می گیرد. در این مجموعه می توان آویزهای کیف 400 دلاری، زنجیر شلوارهای 600 دلاری و حتی عروسک های قلاب بافی کوچک 750 دلاری را یافت، در حالی که نمونه های مشابه در بازار آزاد با قیمت هایی بسیار پایین تر و در اغلب موارد با اصالت فرهنگی و هنری بیشتر در دسترس اند.         |