بیش از 48 میلیون نفر معادل 53 درصد از جمعیت کشور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهرهمند هستند؛ از این رو اجرای طرحهای گوناگون از جمله 20 طرح تحولی و حفظ قدرت خرید مستمری بگیران در دستورکار این سازمان قرار دارد. گروه جامعه ایرنا- بیش از نیمی از جمعیت کشور زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد و از خدمات این سازمان بیمهای و درمانی بهرهمند هستند؛ در مجموع 16 میلیون و 549 هزار و 430 بیمه شده اصلی، و 22 میلیون و 477 هزار و 19 نفر به عنوان افراد تبعی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند همچنین چهار میلیون و 976 هزار و 954 نفر مستمریبگیر اصلی و سه میلیون و 914 هزار و 679 نفر مستمری بگیر تبعی هستند. مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی بر مبنای قانون تامین اجتماعی و مقررات مربوط شامل حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است. در قانون تامین اجتماعی، بیمه شده به فردی اطلاق میشود که خود مشمول مقررات تامین اجتماعی است و با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه، حق استفاده از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی را دارد اما بیمه شدگان تامین اجتماعی در گروههای بیمه شده اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد (دانشجویان و زنان خانه دار)، خاص (رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی، کارفرماین صنفی، باربران، خادمین مساجد و زنبورداران)، بیمه توافقی مانند نویسندگان وروزنامه نگاران، بیمه بیکاری و بیمه شدگان تبعی تقسیمبندی میشوند. سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی مردمی و خدمت محور؛ همواره همراه مردم است و به رغم محدودیتها و مشکلات موجود، بر استمرار و پایداری خدمات درمانی، بیمهای و مالی همچنین تحول و توسعه در خدمترسانی با اجرای طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای با همراهی شرکای اجتماعی تاکید دارد. از جمله اقدامات برجسته و تحول آفرین در سال گذشته و در سال 1404 میتوان به سه اقدام برجسته و تحولآفرین این سازمان شامل: اجرای متناسبسازی حقوق مستمریبگیران و حفظ قدرت خرید مخاطبان، اجرای طرح هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه و برنامه ریزی، طراحی و شروع اجرای 20 طرح تحولی اشاره کرد. اجرای متناسبسازی حقوق مستمریبگیران متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و حفظ قدرت خرید مخاطبان سازمان تامین اجتماعی در سال 1403 با وجود محدودیتهای موجود از جمله منابع الزام در اجرای جزء 2بند(ر) (ماده) 28 قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب یکم خرداد 1403 مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی مصوب 30 تیر 1354 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن اجرا شد. براین اساس، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسبسازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام کند؛ به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با 90درصد (نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری) متناسب شود. این متناسب سازی در سال اول به میزان درصد 40 و در سالهای دوم و سوم هر کدام 30درصد (مابه التفاوت تا 90 درصد) خواهد بود. در راستای اجرای متناسبسازی حقوق مستمری بگیرران برای مشمولین این طرح، 4 میلیون و 299هزار و 568 پرونده مستمری در سال 1403 اقدام شده است که پرداخت مبالغ مقطوع به میزان 10میلیون ریال برای سه ماهه اول سال جاری به موجب تصویب نامههای شماره /56306ت627700 تاریخ چهارم تیر 1403 و شماره /67628ت62863 تاریخ 30 تیر 1403 هیات وزیران، مقرر شد که ماهیانه مبلغ 10 میلیون ریال به هر یک از بازنشستگان بابت علی الحساب متناسب سازی ماههای فروردین تا خرداد سال 1403 پرداخت شد. متناسب سازی متناسب سازی حقوق مستمری بگیران برای مشمولین غیرحداقل بگیر طبق فرمول ذیل محاسبه شده که 40 درصد آن به عنوان مبلغ متناسب سازی سال 1403 تعیین شد (40% * مبلغ متناسب سازی = متناسب سازی 1403). حفظ قدرت خرید مستمری بگیران برای حفظ قدرت خرید مستمری بگیران با عنایت به پیشبینی قانونگذار و تصریح موضوع «حفظ قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی» در تخصیص اعتبار موضوع بند «د» تبصره 15 (قانون بودجه سال 1403 کل کشور، وفق مصوبه هیات امناء مقرر شد مبالغی از محل بند مذکور، با همین عنوان به مستمری بگیرانی که متناسبسازی آنان کمتر از 10 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار سال جاری است؛ مبلغ 7میلیون و 166هزار و 184 ریال پرداخت شد. همچنین درخصوص گروههایی از مشمولین که مطابق قوانین موجود، مستمری آنان متناسب با سابقه حق بیمه پرداخت میشود، مبلغ مذکور به نسبت سابقه بیمه پردازی تعیین خواهد شد. اجرای طرح هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه هوشمندسازی لیست حقبیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان را دربر دارد؛ از جمله میتوان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمیناجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. اکنون 33 مورد کنترل مختلف بیمهای که پیش از این در غیاب کارفرما در شعب به صورت دستی انجام میشد؛ به صورت برخط و لحظهای انجام میشود و در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابل بهرهبرداری است و امکان ارسال لیست بهصورت 24 ساعته مهیا شده و کارفرمایان میتوانند در تمامی ساعات شبانهروز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه لیست ارسال شده تا پایان همان روز کنند. اجرای 20 طرح تحولی برای تامین اجتماعی برنامه ریزی، طراحی و شروع اجرای 20 طرح تحولی برای سازمان تامین اجتماعی با تکیه بر نظرات کارشناسی و خرد جمعی برای حل مهمترین مسائل و مشکلات این سازمان در نظر گرفته شده است. این طرح های 20گانه شامل طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمه شدگان با ماژول نوبت دهی و سیر حرکت بیمار، طرح پذیرش، رسیدگی و پرداخت الکترونیکی اسناد پزشکی (رسا) با تمرکز بر راهنماهای بالینی و قواعد بیمه گری است، طرح اصلاح ساختار مدیریتی درمان، طرح بیمه متمرکز و یکپارچه سازی شعب، طرح تسهیل خدمات بیمه فضای کسب وکار، طرح ساماندهی بیمه کسب وکارهای نوین، طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای (توسعه خدمات غیرحضوری)، طرح مدیریت تعهدات بیمهای سازمان (تعهدات بلندمدت و کوتاه مدت)، طرح ارتقای مدیریت وصول منابع سازمان و طرح ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی است. طرح هوشمند سازی و ارتقاء بهره وری بازرسی دفاتر، طرح چشم انداز تأمین اجتماعی نوین (1430)، تدوین ضابطه شناسایی طرح استعدادیابی و جذب نخبگان، اجرای نظام انتصابات بر مبنای شایسته سالاری (مدیران آینده)، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان، طرح رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی، طرح ایجاد نظام یکپارچه مالی تعهدی، طرح بهره وری منابع مالی سازمان، طرح سرمایه گذاری و خروج از بنگاهداری و طرح ساماندهی شرکت ها و املاک از دیگر طرح های 20گانه تامین اجتماعی در راستای ایجاد تحول و توسعه خدمات این سازمان محسوب میشود. در چارچوب طرح چشمانداز تأمین اجتماعی نوین 1430، تبیین نقش سازمان تامین اجتماعی در چشمانداز آینده کشور و اسناد ملی هدفگذاری شده است؛ این اقدام بر پایه فلسفه مداخله فعال و توسعهگرا در حکمرانی اجتماعی برنامهریزی شده و به این واسطه، تأمین اجتماعی از سازمانی صرفا بیمهگر به یک کنشگر آیندهساز اجتماعی-اقتصادی ارتقا پیدا میکند. شرایط آینده تأمین اجتماعی با توجه به سرعت و تکرار تغییرات، تحولات علم و فناوری و مخاطرات پیشرو، نیازمند «آیندهآمایی» است. به معنی اینکه این سازمان باید آینده مطلوب خود را ساخته و برای آیندههای محتمل پیشرو مهیا باشد، موضوعی که در طرح «چشمانداز تأمین اجتماعی نوین (افق 1430)» دنبال میشود. در چارچوب این طرح بناست با همآموزی، همآفرینی و همسازی شرکای اجتماعی، کارکنان و نهادها و دستگاههای اجرایی ذیربط، آینده مطلوب سازمان تأمین اجتماعی رقم زده شود. |